برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

مجرای اشکی مسدود شده در نوزادان

حداقل 20 درصد نوزادان با یک یا دو مجرای اشکی مسدود شده یا تقریباً مسدود شده به دنیا می آیند. این انسداد ممکن است به صورت آماس های زرد یا سفید، خود را نشان دهد .

 آیا مجرای اشکی مسدود شده موجب بروز عفونت در چشم نوزاد تازه متولد شده می شود؟


بله،مجرای اشکی مسدود شده قطعاً باعث بروز عفونت در چشم نوزاد می شود. حداقل 20 درصد نوزادان با یک یا دو مجرای اشکی مسدود شده یا تقریباً مسدود شده به دنیا می آیند. این انسداد ممکن است به صورت آماس های زرد یا سفید، خود را نشان دهد .


                                                                             

نحوه تشخیص عفونت در چشم نوزادان:

اگر مجرای اشکی فرزند شما مسدود شده است احتمالاً تا دو هفته بعد از تولد، زمانی که اولین اشک های واقعی سرازیر می شوند، متوجه ترشحاتی از چشم او خواهید شد .

وقتی که اشک فرزند شما سرازیر شد، این اشکها باید از مجراهای کوچک در گوشه چشم، شروع به جاری شدن بکند. اگر مدت کمی پس از تولد، پوششی که این مجراها دارند خود به خود پاره نشوند یا قسمتی از آنها باز نشوند، مایعات در چشم جمع شده و  همین اتفاق می تواند به راحتی موجب بروز عفونت شود .

در ابتدا می بینید که چشم های فرزندتان خیس است. اگر مجرای اشکی مسدود شده باشد و عفونت نداشته باشد، ممکن است متوجه یک ترشح زرد یا سفید رنگ در چشمهای فرزندتان شوید. این ترشحات بیشتر در هنگام خواب و حتی وقتی پلک ها بسته است، رخ  می دهد .

وقتی که چشم های فرزندتان عفونت کرد، در طول روز ترشحات سفید و زرد زیادی را مشاهده خواهید کرد .

 

چگونگی درمان مجرای اشکی مسدود شده :

ابتدا، کودک تان را نزد یک دکتر ببرید تا چشم او را به دقت معاینه و بررسی کند .

اگر عفونتی وجود داشته باشد، احتمالاً قطره یا پماد برای پاک سازی وشفاف کردن چشم تجویز می شود. ممکن است دکتر به شما پیشنهاد دهد ناحیه پوستی که در نزدیکی  گوشه ی چشم فرزندتان قرار دارد را به دقت و به آرامی ماساژ دهید تا مجرای اشکی باز شود .


      مجرای اشکی مسدود شده در نوزادان                                               

می توانید با فشار آرام و رو به بالا و به صورت مکرر در طول روز پوسته را باز کنید تا مجرا باز شود. کمپرس آب گرم نیز  در این موارد بسیار مؤثر و کارساز می باشد .

تا زمانی که مجرای اشکی مسدود شده به طور کامل باز نشود، باید ترشحات چشم فرزندتان را به طور مرتب تمیز کنید. برای انجام این کار،یک تکه پارچه را در آب گرم یا آب نمک آغشته کرده و به آرامی گوشه ی چشم را تمیز کنید. برای هر تمیزکاری از پارچه جدیدی استفاده کنید .

استفاده چند قطره در روز از شیر مادر، می تواند به شما در تمیز کردن ترشحات و جلوگیری از عفونت کمک کند .

 

مجرای اشکی مسدود شده در کودکان 6 ماهه به بالا :

اگر یک مجرا پس از دوره 6 ماهگی فرزندتان مسدود باقی مانده باشد، احتمالاً دکتر، یک عمل سرپایی برای پاک سازی مجرا در نظر می گیرد یا می گوید تا یکسالگی نوزاد باید صبر کرد .

وقتی که مجرای اشکی مسدود شده باز شد (چه به صورت خود به خود، چه با کمک شما)، دیگرهیچ مشکلی برای چشم نوزاد بوجود نخواهد آمد .


آسم کودکان و عوامل بروز آن

عفونت ادراری در کودکان

• آلرژی فصلی و آلرژی بهاری در کودکان

 

2647 | 23 خرداد 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.