برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

آسم کودکان و عوامل بروز آن

آسم کودکان یک بیماری التهاب مزمن در ریه ها و مجراهای تنفسی است.با رعایت نکات بهداشتی و درمانی می توانید از بروز حملات آسمی به کودک جلوگیری کنید. با استفاده از دارو و آموزش مناسب و پیگیری منظم پزشکی، اکثر کودکان آسمی مشکلی نخواهند داشت

آسم کودکان یک بیماری التهاب مزمن در ریه ها و مجراهای تنفسی( لوله هایی که هوا را از ریه تخلیه و مجداً به آن وارد می کنند) است. اگر کودک شما آسم داشته باشد این مجراها تحریک شده و متورم میشوند به طوری که روی تنفس کودک تأثیر می گذارد.

با رعایت نکات بهداشتی و درمانی می توانید از بروز حملات آسمی به کودک جلوگیری کنید. با استفاده از دارو و آموزش مناسب و پیگیری منظم پزشکی، اکثر کودکان آسمی مشکلی نخواهند داشت.

                                                                                            

در زمان یک حمله شدید آسمی، چه اتفاقاتی رخ می دهد؟

اگر کودک شما دچار حمله آسمی شود، مجراهای تنفسی بیش از پیش ملتهب می شوند و مخاط بیشتری تولید میکنند. سپس عضله های اطراف این مجراها منقبض شده و لوله های تنفسی باریک می شوند. کودک ممکن است تنفس سریع داشته باشد، سرفه کند، یا صدای سوت مانندی داشته باشد که دلیل آن عبور هوا از مجراهای باریک تنفسی است. در این حالت ممکن است بینی کودک برافروخته شده و یا پوست اطراف دنده به داخل کشیده شوند.

اگر آسم کودکان درمان نشود و یا در انجام توصیه های پزشکی تأخیر صورت گیرد، حمله آسمی می تواند کشنده باشد. به محض بروز نشانه های حمله آسمی، باید به سرعت، عملیات درمانی تجویز شده توسط پزشک را برای تسکین سریع کودک به کار برد.( اگر وسایل پزشکی ندارید، با اورژانس تماس بگیرید و یا به نزدیکترین مرکز اورژانس بروید).

زمانی که راه لوله های تنفسی کودک باز می شود، علائم باید از بین بروند. اگر این علائم تغییر نکرد یا بدتر شد، بدون معطلی با اورژانش تماس گرفته  یا کودک خود را به نزدیک ترین مرکز اورژانس ببرید.

رابطه بین حساسیت و آسم کودکان چیست؟

قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا مانند غبار، کپک، گرده یا موجودات ریز روی بدن حیوانات، می تواند باعث عود آسم کودکان و بروز علائم آسمی شده که به عنوان آسم حساسیتی شناخته می شود. حساسیت های فصلی تا زمان 4 یا 5 سالگی کودک مشکلی بوجود نخواهند آورد. با این حال حساسیت به غبار، کپک یا موجودات ریز روی بدن حیوانات می تواند آسم حساسیتی را تشدید کند.

حدود 75 تا 80 درصد کودکان مبتلا به آسم، حساسیت های شدیدی دارند. برای تشخیص آسم کودکان از حساسیت  و نیز اقدام برای درمان آسم کودکان باید نزد یک آلرژیست بروید تا احتمال وقوع حمله های آسمی در کودک شما کاهش پیدا کند .

عوامل دیگر ایجاد آسم کودکان؟

از عوامل احتمالی دیگری که می تواند باعث ایجاد آسم کودکان شوند میتوان به هوای سرد، عفونت های ویروسی(مانند سرماخوردگی معمولی)، سیگار کشیدن و دیگر آلاینده ها، اشاره کرد. زمانی که کودک شما به سنی رسید که بتواند بدود، همین فعالیت می تواند موجب حمله آسمی شود. در واقع، اگر پس از بازی کردن با شور و هیجان زیاد در حیاط، سرفه کرد یا سینه اش به خس خس افتاد، ممکن است آسم ناشی از ورزش داشته باشد .

                                    

آسم کودکان چقدر رایج است؟

آسم رایج ترین بیماری مزمن جدی در کودکان و سومین عامل بستری شدن کودکان زیر 15 سال است. امروزه 6.5 میلیون کودک در آمریکا تحت تأثیر آسم قرار دارند. 50 تا 80 درصد کودکان مبتلا به آسم قبل از 5 سالگی، علائمشان بروز می کند .

روشهای تشخیص آسم کودکان و نوزادان

شما به کمک پزشکتان نیاز دارید. تشخیص آسم کودکان زیر 2 سال دشوار بوده و برای تشخیص حتما باید پزشک کودک را معاینه نماید، زیرا ممکن است به جز خس خس کردن یا صدایی شبیه آن، شرایط دیگری در جریان باشد. در واقع، عفونت های تنفسی ویروسی احتمالا رایج ترین عامل در ایجاد خس خس در نوزادان است .

با این حال، اگر نوزاد شما پشت سر هم سرفه میکند، حساسیت یا اگزما دارد و در اعضای خانواده سابقه آسم ، حساسیت یا اگزما وجود دارد(مخصوصا اگر هم شما و هم همسرتان این سابقه را داشتید)، به احتمال زیاد نوزاد شما مبتلا به آسم است. علائم احتمالا در هنگام شب بدتر می شود.


ترجمه اختصاصی در وب سایت باکودک از :

http://www.babycenter.com



• آلرژی فصلی و آلرژی بهاری در کودکان
• پیشگیری از ابتلای نوزاد به اوتیسم در بارداری
 • عفونت ادراری در کودکان

2327 | 16 اردیبهشت 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.