برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

عوارض کمبود ویتامین d در بدن را بشناسیم

ویتامین Dاز جمله ویتامین هایی است که از طفولیت تا زمان پیری برای سلامت بدن ضروری و اجتناب ناپذیر است. در این نوشته به عوارض کمبود این ویتامین و راههای درمان ان خواهیم پرداخت.

ویتامین D   از جمله ویتامین هایی است که از طفولیت تا زمان پیری برای سلامت بدن ضروری و اجتناب ناپذیر است. عملکرد ویتامین D چیزی فراتر از یک ویتامین در بدن می باشد.

نقش ویتامین D  در سلامت استخوانها :

این جمله را بارها شنیده ایم که کلسیم  را باید به همراه  ویتامین مصرف کرد اما چرا؟

کلسیم ماده ای است که در استخوان سازی به خصوص در زمان کودکی تا نوجوانی نقش عمده ای را ایفا می کند اما ویتامین D  که یک ویتامین محلول در چربی است باعث جذب کلسیم از طریق روده ها میشود و در نتیجه کمبود این ویتامین باعث میشود که کلسیم نتواند نقش خود را در بدن کامل ایفا کند.

کمبود ویتامین D باعث بروز نرمی استخوان،کاهش استقامت استخوانها و حتی تغییر شکل و پرانتزی شدن ساق پا در کودکی و بروز نرمی استخوان و خطر شکستگی استخوان به خصوص در مچ دست و ناحیه لگن در بزرگسالی میشود.

نقش ویتامین D  در کاهش ابتلا به آنفولانزا:

تحقیقات می گویند که که واکسنهای آنفولانزا، تنها هشت درصد میزان ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا را کاهش می دهند؛ در صورتی که ویتامین D این احتمال را به نصف می رساند.

نقش ویتامین D در افزایش طول عمر:

اگر خواهان عمر طولانی و نیز با نشاط هستید، ویتامین D  را فراموش نکنید. مصرف ویتامین D باعث کم شدن مرگ و میر زودرس شده و به میزان 30 درصد از احتمال بروز بیماری های قلبی – عروقی، دیابت و سرطان می کاهد.

با ویتامین D به جنگ افسردگیِ و  یائسگی بروید:

یکی از عوارض دوران یائسگی در زنان بروز افسردگی است با مصرف  روزانه 400 واحد بین المللی این ویتامین این افسردگی را میتوان مهار کرد.

 اگر کودک بلند قد میخواهید!

وجود  میزان لازم و کافی ویتامین D به همراه عناصر دیگری مانند روی و کلسیم،می تواند تضمین کننده رشد متعادل و مناسب استخوان بندی کودک باشد؛ علاوه بر مصرف روزانه لبنیات به حد کافی،با دریافت ویتامین D، می توانیم از کوتاهی قد جلوگیری کنیم .

ویتامین D و بیماری ام اس:

پروتئینی که توسط ویتامین D در بدن فعال می شود،می تواند در ترمیم آسیب های سلول های عصبی و در درمان بیماری ام اس موثر باشد .

 نشانه های کمبود ویتامین D  :

مهمترین راه تشخیص کمبود این ویتامین آزمایش خون است اما نشانه هایی چون مشکلات گوارشی،عرق کردن در ناحیه جمجمه،استخوان درد، افزایش درد و بی حوصلگی از نشانه های کمبود ویتامین D در بدن می باشند.

                       
منابع حاوی ویتامین D

مهمترین و اولین منبع تامین ویتامین D  نور خورشید است.متاسفانه میزان ویتامین D  طبیعی موجود در غذاها ناچیز می باشد.

ماهی آزاد ،سالمون و بسیاری از ماهی های دیگر سرشار از ویتامین D هستند . در زرده تخم مرغ ، جگر گوسفند ، شیر و غلات نیز مقداری ویتامین D یافت می شود .


 

2296 | 6 خرداد 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.