برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

افزایش موارد ابتلا به سرخک در کشور

فراخوان وزارت بهداشت در خصوص واکسیناسیون کودکان و ایرانی و مهاجر زیر 5 سال

رئیس اداره بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت نسبت به خطر افزایش بروز سرخک به دلیل شرایط این بیماری در کشور همسایه، از مردم خواست فارغ از ملیت چانچه کودک زیر پنج سال دارند و به دلیل کرونا واکسیناسیون کودکشان را به تعویق انداختند، برای تکمیل برنامه واکسیناسیون اقدام کنند.

سرخک یک بیماری ویروسی تنفسی مسری بوده و راه انتقال این ویروس از طریق تنفس و قطره های تنفسی می باشد.این بیماری مسری‌ ترین عامل عفونی شناخته شده است؛ به نحوی که اگر فرد مبتلا در اتاق در بسته‌ای باشد و بعد از ۱۰ دقیقه از اتاق خارج شود، ممکن است اگر فردی که ایمنی کافی ندارد و پنج دقیقه پس از او وارد اتاق شود، باز هم به بیماری مبتلا شود.

علائم بیماری سرخک:

دوره نهفتگی این بیماری حدود دو هفته است و پس از این مدت، علائم بیماری با تب ظاهر می‌ شود و با بی‌ حالی و بی‌ اشتهایی ادامه خواهد داشت. تب گاهی به ۴۰ درجه هم می رسد؛ بعد از یک دوره تبِ سه تا چهار روزه علائم دیگری هم ظاهر می‌ شود که مهم‌ترین آن دانه‌ های قرمز رنگی است که از ناحیه صورت و گردن شروع و به پایین بدن منتشر می‌شود. مدتی که این دانه‌ ها روی بدن فرد قرار دارد، حدود پنج روز است. دو تا سه روز اول که دانه‌ ها ظاهر می‌شود، تب هم ادامه دارد؛ به همین دلیل علامت اصلی که برای تشخیص این بیماری کمک می‌کند، تب و بثورات قرمزرنگ سطح پوست است.سرخک ممکن است در مواردی شدید بروز کند و حتی منجر به مرگ شود.

نحوه واکسیناسیون علیه سرخک:

واکسن سرخک در کشور ما در قالب واکسن سه‌ گانه MMR که واکسن ترکیبی علیه بیماری‌ های سرخک، سرخچه و اوریون است، استفاده می‌شود. این واکسن در دو نوبت در سن ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود. همچنین افرادی که در جریان یک همه‌گیری در معرض بالای ابتلای به بیماری باشند، ممکن است به عنوان دوز تکمیلی لازم باشد که واکسن دریافت کنند.

وضعیت سرخک در کشورهای همسایه:

این بیماری در کشورهای همسایه ما مانند افغانستان و پاکستان گردش دارد و افراد را مبتلا می‌کند و می‌تواند با سفرهای بین‌المللی به ایران بیاید. درست است که گواهی حذف سرخک بومی را دریافت کرده ایم، اما سرخک در اطراف ما فراوان است و علت آن ضعف واکسیناسیون در کشورهای همسایه به ویژه در افغانستان و پاکستان است. این در حالی است که کرونا هم به برنامه واکسیناسیون این دو کشور آسیب جدی وارد کرد و باعث همه‌گیری‌های بزرگی در این دو کشور شد.

 

1785 | 29 خرداد 1400
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.