برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

کسب نمرات ضعیف دانش‌ آموزان ایرانی در آزمون‌ تیمز

آزمون تیمز هر ۴ سال یکبار و در خصوص عملکرد کشور‌ها در آموزش علوم و ریاضیات تکرار می‌شود تا روند تغییرات آموزشی و حتی میزان کاهش و افزایش عملکرد دانش آموزان کشور‌های شرکت کننده در پی این سال‌ ها مشخص شود.

آزمون تیمز چیست؟

آزمون تیمز ( به اختصار TIMSS ) مجموعه‌ای از ارزیابیهای بین‌المللی از ریاضی و علوم دانش‌آموزان در سراسر جهان می باشد.دانش آموزان شرکت کننده از مجموعه متنوعی از سیستمهای آموزشی از لحاظ توسعه اقتصادی، موقعیت جغرافیایی و میزان جمعیت گرد اوری شده و حداقل ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دانش‌آموز در هر یک از سیستم‌های آموزشی، مورد ارزیابی قرار میگیرند.

هدف از آزمون تیمز چیست؟

مقایسه نتایج تحصیلی دانش‌ آموزان با سیستمهای آموزشی دیگر و استفاده از تجربیات سایر سیستمها در طراحی سیاست آموزشی موثر است. TIMSS دانش آموزان کلاس چهارم و هشتم را مورد ارزیابی قرار میدهد. برای برخی از کشورهای دنیا مانند نروژ نتایج این آزمون به قدری مهم است که اگر دانش آموزان نمره پایین‌تر از حد استاندارد بگیرند، وزیر آموزش آن کشور برکنار خواهد شد.

ایران در آزمون تیمز!!

ایران در تمامی ارزشیابی‌های تیمز پایه هشتم و چهارم شرکت کرده‌ و متاسفانه نتایج ارزیابی سیستم آموزشی ایران در این آزمون به هیچ وجه مطلوب و قابل قبول نبوده‌است. در آزمون تیمز پایه چهارم سال 2019، ایران در بین 58 کشور جایگاه 50 ،در آزمون ریاضی پایه هشتم  در بین 39 کشور  رتبه 29  و  در علوم پایه هشتم بین 39 کشور، رتبه 32 را کسب کرده است.

کسب این نتایج ضعیف از حوزه‌های مختلف قابل بررسی است؛

• در ایران نظام ارزشیابی آموزش و پرورش و ارزشیابی کیفیت معلم وجود ندارد .

• نحوه آموزش ما کنکور محور بوده در حالیکه در آزمون تیمز، سؤالات تحلیلی و کاربردی است و بیشتر روی مهارت‌های خاص تاکید دارند.

• نحوه جذب معلمان، محتوای آموزشی ارائه شده در مدارس، بی‌ توجهی به کیفیت مدارس دولتی و تحصیل رایگان در سایه توسعه مدارس غیر‌دولتی و شهریه‌ای و ...

همه از دلایل کسب نتیجه منفی ایران در آزمون تمیز می باشد.


منبع: خبرگزاری تسنیم

1062 | 10 اردیبهشت 1400
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.