برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

عملکرد سیستم ایمنی بدن در دوران پریود

چرخه قاعدگی با نوسانات و ایجاد تغییراتی در بدن همراه است و همین نشان می‌دهد که ظاهرا سیستم ایمنی بدن زنان به‌ واسطهٔ این نوسانات از نظر قوت و ضعف در نوسان است.

بانوان هر 28 روز یک چرخه قاعدگی را پشت سر می گذارند،چرخه قاعدگی به 3 بخش تقسیم می شود.

چرخه اول پریود:

بخش اول از چرخه قاعدگی از روز نخست تا تخمک گذاری است در این دوره ، پادتن‌های بیشتری در بدن وجود داشته و پاسخ التهابی بدن هم بیشتر می‌ شود. بنابراین در طول این دوره بدن کمتر مستعد انواع عفونت‌ ها میشود.

اما چرا در این دوره سیستم ایمنی بدن عملکرد بهتری دارد؟ زیرا از شروع پریود تا قبل از تخمک‌گذاری سطح استروژن در بدن افزایش پیدا می کند. این امر باعث افزایش پاسخ التهابی بدن به عوامل مزاحم می‌شود.

البته همیشه هم بالا بودن سطح استروژن در بدن لزوما به‌معنای سلامت بیشتر بدن نیست. زیرا گاهی افزایش پاسخ التهابی بدن بر اثر افزایش استروژن باعث وخیم‌ تر شدن بیماری‌های مزمن می‌شود. از سوی دیگر، استروژن زیاد از حد می‌تواند باعث بروز برخی از بیماری‌ها مانند سرطان سینه شود.

چرخه دوم پریود:

در این مرحله، یعنی در طول مدت تخمک گذاری برخلاف مرحله اول چرخه قاعدگی، سیستم ایمنی سرکوب و مسدود می‌شود تا به اسپرم اجازهٔ ورود بدهد؛ بنابراین احتمال اینکه بدن پاسخی التهابی از خود نشان بدهد هم کاهش پیدا می‌کند. این موضوع به دلیل بالا رفتن سطح پروژسترون است. البته این تغییرات سطح هورمون‌ ها با توجه به نوع بیماری‌ که در بدن وجود دارد، می تواند اثراتی مثبت یا منفی از خود نشان دهد. در این دوران معمولا زنان از لحاظ خلق و خویی به احساس تعادل می رسند.

چرخه سوم پریود:

در این مرحله میزان پروژسترون به بالاترین حد خود رسیده و شما به دوره قبل از قاعدگی وارد شده اید.این دوره با برخی نشانه ها مانند درد سینه یا سردرد همراه است. به خاطر ترشح میزان کمی هورمون مردانه ی تستوسترون در این دوره، ممکن است با علائمی مثل زیاد شدن موی صورت یا تند شدن عرق بدن مواجه شوید.

منبع: https://www.chetor.com

1682 | 28 مهر 1399
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.