برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

طالبی و خواص آن

طالبی یکی از پرطرفدارترین میوه های فصل تابستان بوده و عطر و طعم دلپذیر آن بسیار محبوب است.

طالبی دشمن سرطان:

طالبی سرشار از بتاکاروتن است که در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود. بتاکاروتن نقش به سزایی در پیشگیری از سرطان دارد و کلسترول خون را کاهش میدهد. این ویتامین در بهبود بینایی ،حفظ شادابی پوست بسیار موثر است.

به علت دارا بودن انوع ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه ب، طالبی در  تنظيم متابوليسم بدن بسیار خوب عمل کرده و براي افزايش وزن كودكان و نوجوانان و افراد لاغر بسیار موثراست . مصرف اين ميوه به افرادي كه دچار كم خوني هستند، توصيه مي شود.

                            

طالبی حاوی ویتامین C :

طالبي حاوي ويتامين ث و مواد مغذي ديگري مانند پتاسيم، اسيد فوليك، فيبر، منيزيم، يد و ویتامین B6 است. با خوردن این میوه یک چهارم نیاز روزانه‌ ی بدن  ما به ویتامین  ث تامین می شود.

طالبی و درمان یبوست:

طالبی به دلیل نوع فیبری که دارد آب را جذب کرده و حجم مدفوع را افزایش می‌ دهد و بنابراین عبور آن‌ از روده‌ها آسان می‌شود. بنابراین برای کودکانی که دچار یبوست شده اند بسیار مفید است کودکان از 8 ماهگی میتوانند طالبی را به صورت پوره مصرف کنند .

مصرف طالبي در دوران بارداري و شيردهي :

متخصصان به مادران باردار توصيه ميكنند كه جهت جلوگيري از هموروئيد و تامين پروتئين مورد نياز بدن خود از طالبي استفاده كنند.

خوردن طالبی باعث زیاد شدن شیر می گردد ولی با احتیاط كه شیر آن برای كودك مسهل نشود.

مادران باردار یا شیردهی که پس از مصرف میوه ها دچار نفخ می شوند، می توانند آب میوه را بگیرند و فیبر آن را نخورند. همچنين برای رفع این مشکل می توان پس از مصرف میوه عرق نعناع خورد. البته عرق نعناع باید زمانی خورده شود که ترکیباتی که تولید نفخ می کنند، هنوز وارد شیر نشده باشند.

فوايد تخم طالبي

براساس تحقیقی که در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شده است، عصاره تخمه طالبی دارای ۳٫۶ درصد پروتئین، ۴ درصد چربی و ۲٫۵ درصد کربوهیدرات بوده و از لحاظ تغذیه ای ترکیبی مانند شیر سویا دارد. محققان این دانشگاه معتقدند، شیر به دست آمده از تخمه طالبی جایگزین با ارزشی برای شیر سویا محسوب می شود. همچنین این ماده برای نوزادان نیز مفید است.

 

1194 | 23 مرداد 1399
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.