برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

نوبر بهار چغاله بادام

به طور کلی مواد مغذی میوه کال و نارس بادام کمتر از میوه‌ی رسیده آن است و از نظر کلسیم، آهن و املاح معدنی در سطح پایین‌ تری قرار دارد.

چغاله بادام یکی از پرطرفدارترین میوه های فصل بهار است.

ازآنجا که با هدف کسب سود بیشتر توسط باغداران با وسوسه دلالان و واسطه‌ ها زود هنگام عرضه می‌شود بیش از حد کال و نارس می باشد. با توجه به طبیعت سرد و نارس بودن چغاله بادام در اثر مصرف بیش از اندازه آن فرد به اصطلاح سردی می‌کند و گاهی دچار عوارضی از قبیل دل‌ درد، تهوع، اسهال و سردرد می‌شود.

به طور کلی مواد مغذی میوه کال و نارس بادام کمتر از میوه‌ی رسیده آن بوده و از نظر کلسیم، آهن و املاح معدنی در سطح پایین‌تری قرار دارد. رسیده این میوه افراد را در برابر بیماری‌هایی چون پوکی استخوان ، افزایش کلسترول ، کم‌خونی و چسبندگی روده‌ها محافظت می‌کند، اما تا وقتی کال است از این ویژگی‌ها برخوردار نیست.

خواص چغاله بادام:

 . مهمترین فایده چغاله بادام جلوگیری از گرفتگی عضلات است. در واقع میوه سبزرنگی نظیر چغاله بادام که کال و نارس است سرشار از کلروفیل است. کلروفیل داخل بدن در مسیر کانال گوارشی به تولید منیزیم کمک شایانی می‌کند و از آنجا که منیزیم برای کاهش گرفتگی عضلات نقش بسزایی دارد، خوردن متعادل آن می‌تواند تا حدی در بهبود گرفتگی عضلات مفید واقع شود.

. از سوی دیگر این نوبرانه ترکیبات اسیدی دارد که وجود آنها در معده مانع آسیب رسیدن به بافت معده و بروز سرطان معده می‌شود؛ البته باید گفت این نوبرانه از نظر ویتامین C کامل نیست و کم کالری بودن آن نیز موجب لاغری نمی‌شود.

                              نوبر بهار چغاله بادام

مضرات چغاله بادام:

.. چغاله‌ بادام هایی که مقداری تلخی دارند حاوی مقدار بسیار کمی اسید سیانیدریک و ترکیبی از سم خطرناک سیانور هستند که مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به مسمومیت در مصرف‌کننده شود.

.. اغلب میوه‌ فروشان و فروشندگان دوره‌گرد با آب جوی یا چاه مبادرت به شستن این میوه می‌کنند که می‌تواند عاملی برای بروز بیماری‌های گوارشی بویژه حصبه شود. بیماری حصبه نوعی عفونت باکتریایی است که از طریق مصرف آب یا غذای آلوده می‌تواند به انسان منتقل شود که در کودکان و افراد بالای ۶۰ سال رایج‌تر است. عوارض این بیماری شامل کاهش شدید آب و املاح بدن ، سوراخ شدن روده‌ها، خونریزی دستگاه گوارش، عفونت استخوان و هپاتیت است.

.. به علت مشکلاتی گوارشی و احتمال نفخ و اسهال در اثر مصرف زیاد چغاله بادام توصیه می‌شود خانم‌های باردار در صورت تمایل به استفاده از این میوه در مصرف آن محتاط باشند چون دچار شدن به اسهال و مشکلات دستگاه گوارشی در دوران بارداری بیش از هر زمانی خطرناک است. همین طور در مورد مصرف نمک نیز باید توجه داشته باشند که فشار خون خود را کنترل و از مصرف نمک زیاد بپرهیزند.

.. همچنین به مادرانی که فرزند آنها در سنین شیرخوارگی است به شدت توصیه می شود از خوردن مواد غذایی نفاخ مثل چغاله بادام پرهیز کنند زیرا عوامل نفاخ موجود در آن می تواند از راه دستگاه گوارش جذب و از طریق خون وارد شیر مادر شود و کودک با مصرف شیر مادر دچار دل درد شود که با توجه به حساس بودن کودک در این مرحله از رشد، می تواند برای او خطرناک باشد.

1992 | 18 فروردین 1398
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.