برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

دندان قروچه کودکان

دندان قروچه در کودکان نسبتاً رایج است. اگرچه بسیاری از والدین از این واقعیت آگاه نیستند اما کارشناسان پزشکی آن را جزء پنج مساله مهم دندان پزشکی قرار می‌ دهند

دندان قروچه یا براکسیسم چیست؟

در اصطلاح پزشکی به ساییدن دندانها یا فشار دادن فک ها و دندانها روی هم، دندان قروچه (براکسیسم) گفته می‌شود. در کودکان دندان قروچه معمولاً زمانی که کودک به خواب عمیق فرو رفته یا زمانی که دارای استرس و فشار است، اتفاق می‌افتد .دندان قروچه در کودکان نسبتاً رایج است. اگرچه بسیاری از والدین از این واقعیت آگاه نیستند اما کارشناسان پزشکی آن را جزء پنج مساله مهم دندان پزشکی قرار می‌ دهند .

بسیاری از کودکان (حدود 2 یا 3 کودک از هر 10 کودک) کم و بیش به این مساله مبتلا هستند اما بیشتر آنها با رشد و بزرگ شدن به تدریج این مشکل را پشت سر می‌ گذارند. طبق تحقیقات انجام شده در بیشتر کودکان این پدیده تقریبا از سن سه و نیم سالگی شروع می‌شود و هنگامی که کودک به سن شش سالگی می‌رسد، به طور طبیعی برطرف می‌شود .

 

علت اصلی دندان قروچه  کودکان چیست؟

در سن رویش دندانها معمولا به دلیل اینکه دندان ها شروع به در آمدن می کند، کودکان با دندان قروچه یا ساییدن لثه ها به هم سعی می کنند هم خارش لثه برطرف شود و هم اینکه دندان نهفته بیرون بیاید .

علت اصلی دندان قروچه کودکان هنوز معلوم نیست. اما در کودکان معمولا با اضطراب روزانه ،بیشتر دیده میشود. دندان قروچه اغلب در مرحله ای که هنوز خواب کودکان چندان عمیق نشده، رخ می دهد و گاهی باعث ایجاد خواب های منقطع در آنها می شود .همین امر باعث می شود کیفیت خواب در این کودکان پایین آمده و روی فعالیت های روزانه آنها اثر بگذارد. به همین خاطر لازم است که دندان قروچه کودکان ارزیابی و پیگیری شود .

چگونه می توان از دندان قروچه کودکان جلوگیری کرد؟

یکی از روشهای درمان این است که به کودکان کمک کنیم تا روز کم استرسی را بگذرانند .باید بدانیم که حمایت عاطفی از کودکان می تواند شدت بروز دندان قروچه را کم کند. اقدام دیگری که می توان انجام داد، این است که توجه کنیم کودک قبل از خواب، فعالیت های پرهیجان انجام ندهد. باید قبل از خواب، لحظات آرامی را برای کودک فراهم کرد تا او با آرامش بیشتر به خواب رود .

در بعضی موارد، والدین، کودکان دندان قروچه ای خود را نزد دندانپزشک می آورند. در این موارد دندانپزشک بررسی می کنیم که آیا علت دندان قروچه کودک، اضطراب است یا خیر. در بعضی موارد که کودک مشکل پرخاشگری یا لجبازی دارد و علایم، بیرونی هستند، والدین اطلاعات خوبی به دندانپزشک می دهند . با توجه به سن کودک، می توان در مورد نگرانی هایش صحبت کرد. معمولا سوالات مستقیم پرسیده نمی شوند بلکه در قالب یک نقاشی ،داستان یا بازی و صحبت کردن با کودکسعی میشود تا ریشه اصلی اضطراب او کشف شود . در مواردی که اضطراب شدید وجود داشته باشد، تجویز داروهای ضد اضطراب ضروری است .

نایت گارد چیست؟

در این حالت دندانپزشک برای کودک، وسیله ای به نام «نایت گارد» می سازد که نوعی پروتز متحرک از جنس پلاستیک مقاوم است که با قالبگیری ازدندان کودک ساخته می شود و باید شبها در دهان قرار داده شود. این وسیله باعث جلوگیری از فشارهای نادرست و مضر روی دندانها می شود. البته در بسیاری از موارد، استفاده از این وسیله، به مرور باعث کاهش و حذف عادت دندان قروچه های شبانه نیز شده است. قیمت این وسیله زیادگران نیست و استفاده از آن جهت پیشگیری از عواقب دندان قروچه ضروی است. والدین باید در نظر داشته باشند که در بعضی موارد یک رفتار مانند دندان قروچه تبدیل به رفتاری عادتی می شود که دیگر دارو، راه حل نیست و باید رفتاردرمانی انجام شود .

 

منبع: دکتر الهام حاتم زاده - متخصص دندانپزشکی کودکان

https://www.instagram.com/elin_dentalcenter/

 

1859 | 11 دی 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.