برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

مواد مغذی مورد نیاز کودک ( سنین 2 تا 4 سال)

در این نوشته با 10 ماده مغذی مهم که برای کودکان به خصوص در سنین 2 تا 4 سال ضروری می باشند اشاره خواهد شد.

 1 - کلسیم

از جمله مواد مغذی مهم برای کودکان در سالهای اولیه زندگی کلسیم است.کلسیم نقش مهمی در استحکام بخشی به استخوان ها و دندان ها دارد. عملکرد های عضلانی و دستگاه عصبی را بهبود می بخشد. علاوه بر این به بدن در فرآیند تبدیل غذا به انرژی کمک می کند .

 2 - اسید های چرب ضروری ( EFAS )

اسیدهای چرب ضروری سبب ساخت سلول ها می شوند و سیستم عصبی را تنظیم می کنند. همچنین سبب تقویت سیستم قلبی و عروقی شده و ایمنی بدن را افزایش می دهند. این ماده مغذی مهم به بدن برای جذب سایر مواد مغذی کمک می کند. این اسیدها نقش بسیار مهمی در سلامتی ساختار مغز و بینایی دارند .

                                            

3 - آهن

یکی دیگر از مواد مغذی بسیار ضروری برای بدن آهن است. آهن نقش مهمی در ساخت هموگلوبین و میوگلوبین دارند. هموگلوبین ها همان رنگدانه های قرمز رنگ اکسیژن موجود در خون هستند. میوگلوبین نیز رنگدانه هایی هستند که اکسیژن را در عضلات ذخیره می کنند. کمبود آهن می تواند باعث کم خونی شود که نتیجه آن ضعف، خستگی و کج خلقی است .

4 - منیزیم

این ماده مغذی مهم موجب استحکام و تقویت استخوان ها می شود و ریتم قلب را ثابت نگه می دارد. حفاظت از سیستم ایمنی و پایداری عملکرد عضلات و عصب ها از دیگر فواید منزیم است .

5 - پتاسیم

پتاسیم به همراه سدیم نقش مؤثری در متعادل نگه داشتن آب بدن ایفا می کند و هم چنین به حفظ و پایداری فشار خون کمک می کند. علاوه بر این سبب بهبود عملکرد عضلات و ریتم قلب می شود. خطر ابتلا به سنگ کلیه و پوکی استخوان را نیز که ممکن است سالها بعد گریبانگیر شخص شود کاهش می دهد .

مواد مغذی مورد نیاز کودک ( سنین 2 تا 4 سال)                                             

6 - ویتامین A

از دیگر مواد مغذی مهم ویتامین  بوده که نقش مهمی در رشد استخوان ها دارد و به بدن برای محافظت در برابر بیماری های عفونی کمک می کند. سطح سلامتی را افزایش داده و سبب رشد سلول ها و انواع بافت های موجود در بدن می شود مانند ناخن، پوست و مو .

7 - ویتامین C

 این ماده مغذی به تشکیل و ترمیم گلبول های قرمز، استخوان ها و بافت ها کمک می کند. سبب استحکام لثه در کودکان شده و رگ های خونی را تقویت می کند. علاوه بر این نقاطی از بدن را که فرد در آن ها احساس کوفتگی می کند کاهش می دهد. تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش سطح عفونت از دیگر مزایای مصرف ویتامین C است. این ویتامین در جذب آهن نیز به بدن کمک می کند .

 8 -  ویتامین D

ویتامین D در جذب مواد معدنی و مواد مغذی دیگر مانند کلسیم ها نقش بسیار مهمی دارد و موجب تقویت و استحکام دندان ها و استخوان ها می شود. این ویتامین برای رسیدن به حداکثر مقدار رشد و حداکثر جرم استخوانی ضروری است. علاوه بر این به عنوان یک هورمون، سطح سلامتی ایمنی بدن را با تولید انسولین و تنظیم رشد سلول ها افزایش می دهد .

9 - ویتامین E

ویتامین E ، تولید رادیکال های آزاد را محدود می کند. این رادیکال ها می توانند سبب نابودی سلول ها شوند. این ویتامین ها برای مصونیت و حفاظت در مقابل بیماری ها بسیار مفیدند. علاوه بر این در بازسازی و مرمت کردن   DNA  و دیگر ساختارهای سوخت و ساز به بدن کمک می کنند .

10 - روی

بیشتر از 70 آنزیم موجود در بدن این ماده مغذی نیاز دارند. روی به سوخت و ساز و هضم غذا کمک می کند و برای رشد بدن بسیار ضروری است .

 

ترجمه اختصاصی از وب سایت باکودک
منبع:babycenter.com

 

1892 | 21 مهر 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.