برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

آیا شیرهای طعم دار برای کودکان مضر است؟

به دلیل بازار رقابتی که بین کارخانجات تولید لبنیات وجود دارد هر روز شیرهایی با طعمهای متفاوت روانه بازار مصرف می شود. و این جاست که این سوال برای والدین مطرح می شود که آیا شیرهای طعم دار برای کودکان مضر است یا خیر؟

به دلیل بازار رقابتی که بین کارخانجات تولید لبنیات وجود دارد هر روز شیرهایی با طعمهای متفاوت روانه بازار مصرف می شود. و این جاست که این سوال برای والدین مطرح  می شود که آیا شیرهای طعم دار برای کودکان مضر است یا خیر؟

 

جدول زیر میزان کلسیم مورد نیاز برای هر گروه سنی را نشان می دهد. این جدول توسط  آکادمی پدیاتریک در آمریکا تهیه شده است.

چرا برخی از کودکان از خوردن شیرهای ساده امتناع می کنند؟

 

روانشناسان بر این باورند که از 6 تا 15 ماهگی همراه با شروع غذای کمکی ذائقه کودک نیز شکل می گیرد. پس در صورتی که در دوره ای که غذای کمکی برای کودک شروع می شود از مواد غذایی با طعم های متفاوت استفاده شود می توان امید داشت که ذائقه کودک به مصرف انواع مواد غذایی با طعم های مختلف عادت کند.از جمله این طعم ها می توان به طعم شیرین اشاره کرد که در صورتی که مصرف طعم شیرین برای کودک عادت شود،دیگر سایر طعم ها برای کودک جذابیتی ندارد و به همین دلیل شیر سفید را که بدون طعم است نمی تواند بنوشد و در این مواقع است که والدین به شیرهای طعم دار روی می آورند.

 

آیا ارزش غذایی شیرهای طعم دار با شیر ساده یکسان است؟

جهت ایجاد تنوع در برنامه غذایی کودک می توان گاهی از انواع شیرهای طعم دار استفاده کرد اما این شیرها به دلیل داشتن شکر فراوان کالری بالایی دارند و برای کودکان مبتلا به چاقی و نیز کودکانی که زمینه ژنتیکی دیابت دارند مناسب نمی باشند. نکته دیگر اینکه در تولید شیرهای طعم دار اغلب از مواد طعم دهنده و رنگهای مصنوی هر چند خوراکی استفاده می شود . اگر این مواد افزودنی منشا طبیعی داشته باشند مشکلی ایجاد نمی شود ولی در صورتی که منشا شیمیایی داشته باشند مصرف دراز مدت آن عوارضی برای کودکان به همراه خواهد داشت.

 

پس بهتر است اگر کودکتان طعم شیر ساده را نمی پسندد خود در منزل اقدام به تهیه شیرهای طعم دار خانگی نمایید.

                               

                                        

انوع شیرهای طعم دار خانگی:

 شیر عسل با اضافه کردن کمی عسل  یا شیر کاکائو با اضافه کردن 1 قاشق مرباخوری پودر کاکائو به یک لیوان شیر و البته کمی شکر. البته پودر کاکائو به دلیل دارا بودن ترکیبات فنولی باعث کاهش جذب کلسیم شیر می شود ولی با توجه به اینکه در خانه از میزان کمتری پودر کاکائو استفاده می شود این کاهش جذب کلسیم چشمگیر نبوده و حدود 2/3 کلسیم شیر جذب خواهد شد. در صورتی که اغلب در کارخانجات برای تهیه شیر کاکائو و نیز سایر شیرهای طعم دار از شیرهایی با بارمیکروبی بالا استفاده می شود.

شیر با پوره میوه نیز یکی از روشهای طعم دار کردن شیر در منزل است. با اضافه کردن پوره انواع میوه  مانند توت فرنگی،طالبی،پودر نارگیل،موز و... به یک لیوان شیر خاصیت این نوشیدنی اعجاب انگیز را میتوان دو چندان کرد زیرا ویتامین C موجود در میوه های تازه درصد جذب آهن و کلسیم موجود در شیر را افزایش می دهد.

شیرهای طعم دار را از کارخانجات معتبر تهیه نمایید!

البته این که شیرهای طعم دار از چه کارخانه ای خریداری می شود و پروسه تولید چگونه است بسیار مهم می باشد.

سلامت نیوز در جدیدترین شماره نشریه انجمن تغذیه آمریکا نوشته است مصرف شیرهای طعم دار با اینکه مقادیر بالای شکر به همراه دارند باز هم برای کودکان مفید است. نتیجه تحقیقات گسترده بر روی 7500 کودک و نوجوان 2 تا 18 سال حاکی از آن است که کودکانی که از شیرهای طعم دار استفاده می کنند صرف نظر از میزان دریافت کالری بیشتر به همان اندازه مواد مفید موجود در شیر مانند کلسیم،فسفر،منیزیم،پتاسیم و ویتامین A  را دریافت کرده اند به شرط آنکه تولید کنندگان برای تهیه این شیرها از همان شیر های با کیفیت بالا استفاده کنند که در تهیه  شیر ساده استفاده می  شود.

 


 

 

 

شیر بادام و خواص بی نظیر آن

 

آیا شیرهای استرلیزه (شیرهای با ماندگاری بالا) دارای مواد نگهدارنده هستند؟

 

 

 

 

4008 | 29 اردیبهشت 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.