برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

چگونه در دوران بلوغ به فرزندم کمک کنم؟

دوران بلوغ، دوران رشد و تغییرات در کودکان است و همچنین زمانی است برای تحمل فشار روانی . نوجوانان در این دوران نگرانیها و پرسش هایی درباره بدنشان دارند. در این دوره آنها به طور فزاینده ای گوشه گیر شده و به تدریج شروع به فاصله گرفتن و دور کردن خودشان از خانواده هایشان می کنند.

والدین اغلب در مورد برخورد با همه چیزهایی که در طول دوران بلوغ به وجود می آید تردید دارند.یکی از دلواپسی بسیاری از نوجوانان در طول این دوران تفاوت در میزان رشد آنهاست. میل به شباهت داشتن به همتایان چنان شدید است که شاید کودکانی که در آغاز دوران نوجوانی یا پیش از آن هستند و آهسته به سن بلوغ می رسند احساس ناراحتی یا حسادت کنند.

"پس من کی بزرگ می شوم؟ همه طوری من را نگاه می کنند که انگار هنوز بچه هستم ! "

چگونه در دوران بلوغ به فرزندم کمک کنم؟                                                   

صحبت کردن در مورد دوران بلوغ و تغییرات ناشی از آن برای خانواده ها سخت است!

دختر ها اغلب از رشد سینه هایشان در دوران بلوغ خجالت می کشند. از آنجا که این جنبه از بلوغ بسیار مشهود است ممکن است دوستان یا هم کلاسی هایش او را به دلیل اندازه سینه هایش اذیت کنند . مساله دیگر در دوران بلوغ زمانی است که موی بدن باید اصلاح شود. ممکن است والدین و کودکان درباره این جنبه از بهداشت فردی، کارشان به مشاجره بکشد . درست مثل بسیاری از خانواده ها که صحبت کردن در مورد مسایل جنسی برایشان سخت است، برای صحبت کردن درباره ی دوران بلوغ نیز تردید دارند.

ممکن است کودکی به نگرانیهای خود درباره ی قدش اشاره کند یا پسری از تغییری که در صدایش به وجود آمده حرف نزند. شاید والدین متوجه خجالتها و دستپاچگیهای فرزندشان در دوران بلوغ باشند یا شاید احساس کنند رغبتی به گفت و گو درباره بدنشان ندارند. آنها اغلب از دیدن تغییرات ناگهانی شوکه می شوند و درباره تغییراتی که نمی بینند کنجکاو هستند. با این وجود به ندرت از کودک خود درباره بدنش  و احساساتی که دارند سوال می کنند. حتی اگر صحبت کردن  درباره  بلوغ  و تغییرات دوران بلوغ ناراحت کننده و سخت است اجازه دهید فرزندتان بداند که او می تواند هر سوالی را در این مورد از شما بپرسد .

کتاب یا مجله هایی د رمورد بلوغ در اختیار او قرار دهید و به سوالات او با صبر و مهربانی پاسخ دهید.اگر فکر می کنید که او بیش از حد به بدنش مشغول است سعی کنید او را به فعالیتهای بیشتری مشغول کنید و درباره علاقه مندیهایش با او صحبت کنید. مدام او را تحسین کنید و به شیوه مناسب به او کمک کنید."چقدر این لباس به تو میاد".

                                           

با نوجوان به نحوی رفتار کنید که مناسب سن حقیقی اوست.

با دخترتان درباره ی عادت ماهیانه و تغییرات دوران بلوغ حرف بزنید تا مطمئن شوید که او می داند باید انتظار چه چیزی را داشته باشد . سپس پس از پذیرفتن اتفاقی که قرار است برایش بیفتد درباره جزئیات امر مانند استفاده از نوار بهداشتی مناسب،دل درد و گرفتگی های عضلانی مربوط به آن و دوره های نامنظم قاعدگی صحبت کنید. زمانی که عادت ماهیانه او شروع می شود درباره احساسات او نسبت به این مساله یا تعویض لوازم بهداشتی استفاده شده در مدرسه و کنترل حوادثی که ممکن است در طول دوران بلوغ پیش  آید حرف بزنید. اگر نوجوان شما زودتر یا دیرتر از زمان مناسب بالغ شده با او به نحوی رفتار کنید که مناسب سن حقیقی اوست .بچه یازده ساله ی که کاملا بالغ می رسد هنوز یازده ساله است .بعضی از والدین این اشتباه را مرتکب می شوند و اجازه می دهند که فرزندشان که هنوز به سن نوجوانی نرسیده ولی از نظر ظاهری بزرگتر به نظر می رسد کارهایی انجام دهد و نوعی رفتار کند که هنوز برای سن او زود است. برعکس این قضیه هم در مورد والدینی صادق است که فرزند آنها آهنگ رشد کندتری دارد و با او مانند یک بچه کوچک رفتار می کنند .

فرزندتان در دوران بلوغ زود رنج می شود سعی کنید صبور باشید و او را درک کنید . در مواجهه با تغییرات ،او باید بداند که دوستش دارید و تاییدش می کنید. حمایت و تشویق بیشتر شما باعث می شود او احساس بهتری نسبت به خود و بدنش پیدا کند.

2149 | 25 اردیبهشت 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.