برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

همه پیز در مورد تب در کودکان

به درجه حرارت زیربغلی بیش از 37/3 ، دهانی بیش از 37/8 و مقعدی بیش از 38/3 درجه سانتیگراد تب اطلاق می‌شود.

 به درجه حرارت زیربغلی بیش از 37/3 ،دهانی بیش از 37/8 و مقعدی بیش از 38/3 درجه سانتی گراد تب اطلاق می‌شود .

نحوه اندازه گیری تب در کودکان:

1 - اندازه‌گیری درجه حرارت به صورت زیر بغلی :

این روش برای اندازه گیری میزان تب در کودکان کوچکتر (سن زیر 6 ماه) استفاده می‌شود. انتهای تب سنج را زیر بغل کودک قرار داده و با دست بازوی کودک را نگهدارید تا زمانی که بوق زده و بالاترین درجه حرارت را نشان دهد.

2 - اندازه گیری میزان تب در کودکان به صورت دهانی  ( دماسنج جیوه ای ) :

این روش برای اندازه گیری تب در کودکان 5 سال به بالا که همکاری مناسب دارند استفاده می‌شود. از آنجائیکه خوردن غذاهای سرد و گرم بر میزان درجه حرارت اثر دارد تب سنج باید 10 تا 20 دقیقه بعد از خوردن غذای سرد و گرم در دهان گذاشته شود. انتهای تب سنج را زیر زبان کودک بگذارید و از او بخواهید به آرامی دهان خود را ببندد و دو دقیقه بعد درجه حرارت را بخوانید .

3 - اندازه گیری درجه حرارت به صورت مقعدی :

این روش برای بچه‌های کوچکتر (شیرخوار و نوپا) استفاده می‌شود. کودک را دمر روی زانو خوابانیده و انتهای تب سنج را که به ژل نرم کننده آغشته شده است حدود 2 تا 2.5 سانتیمتر داخل مقعد کودک قرار دهید و دو دقیقه بعد درجه حرارت را بخوانید .

4 - اندازه گیری درجه حرارت با تب سنج تیمپانیک ( از طریق گوش )  :

جهت تعیین میزان تب در کودکان با این وسیله سر تب سنج را به آرامی داخل گوش کودک خود قرار دهید و کلید را روشن نمايید. بعد از یک ثانیه میزان دمای بدن روی صفحه نمایشگر ظاهر خواهد شد .

نحوه محاسبه میزان داروهای تب بر در زمان تب در کودکان:

   در بین داروهای ضد تب استامینوفن و ایبوپروفن موثر و به دلیل عوارض جانبی کمتر،در کاهش تب در  کودکان به داروهای دیگر ترجیح دارند .

 1- استفاده از قطره استامينوفن :

هر ٦ ساعت ، دو برابر وزن كودك، به او قطره بدهید. به عنوان  مثال اگر كودكى ١٥ كيلو وزن دارد،بايد هر ٦ ساعت، ٣٠ قطره استامينوفن در دهانش بچكانيد.

                             

2- استفاده از شربت استامینوفن :

اگه كودك سن بالاترى دارد و ديگه قطره كفافِ درمانِ تب را نمی دهد، بهتر است از شربت استامينوفن استفاده كنيد. هر ٦ ساعت، نصف وزن كودك به او شربت بدهید (بر حسب سى سى).. يعنى به يك كودك ١٥ كيلويى ، بايد هر ٦ ساعت ، ٧/٥ سي سي شربت استامينوفن داد ( هر قاشق غذاخورى ٥ سي سي است. (

3- استفاده از شیاف :

اگر خوردن شربت و یا قطره استامینوفن باعث استفراغ کودک می شود بهتر است جهت کنترل میزان تب در کودکان از شياف استامينوفن استفاده كنيد. نحوه محاسبه شياف استامينوفن در كودكان،به اين صورت است که هر ٦ ساعت، به ازاىِ هر ده كيلو از وزن كودك، يك شياف كامل به عنوان مثال براى كودك ١٥ كيلويى بايد ١/٥ شياف و براى كودك ٢٠ كيلويى بايد ٢ شياف هر ٦ ساعت استفاده شود ( شياف ١٢٥ ميلى گرمي )

4 - شربت ایبوپروفن :

هر 6 - 8 ساعت یک بار به میزان 5 - 10 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن کودک

هرگز جهت کنترل تب در کودکان زیر 4 ساعت به کودکان استامینوفن ندهید!

فواصل دادن استامينوفن ( قطره، شربت یا شياف) معمولا هر ٦ ساعت می باشد و فقط در مواردى كه تب در کودکان خيلى شديد است، ميشود هر ٤ ساعت هم از استامينوفن استفاده نمود! اما هرگز در كمتر از ٤ ساعت، داروى استامينوفن را تكرار نكنيد! چون باعث ایجاد مسموميت می شود. اگر كودك زير ٤ ساعت مجدد تب كرد، از پاشويه استفاده كنيد تا بعد از ٤ ساعت دوباره بتوانید استامينوفن را تكرار كنيد .

هرگز برای کاهش تب در کودکان خود از آسپیرین استفاده نکنید .



اقدامات مناسب جهت پایین آوردن تب کودکان چیست؟

4816 | 13 بهمن 1396
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.