برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

عفونت ادراری در کودکان

عفونت ادراری یکی از بیماریهای شایع در بین کودکان است که در دختران بیشتر از پسران مشاهده می شود.عفونت ادراری به دو گروه عفونت مثانه و عفونت کلیه تقسیم بندی میشود. عفونت مثانه شایع تر بوده و به درمان راحت تر پاسخ می دهد در حالیکه عفونت کلیه پرخطر بوده و با عوارض زیادی همراه است.

عفونت ادراری یکی از بیماریهای شایع در بین کودکان است که در دختران بیشتر از پسران مشاهده می شود.

عفونت ادراری به دو دسته عفونت مثانه و عفونت کلیه تقسیم می شود. عفونت مثانه شایع تر بوده و به درمان راحت تر پاسخ می دهد در حالیکه عفونت کلیه پرخطر بوده و با عوارض زیادی همراه است.

 

عفونت ادراری با چه نشانه هایی همراه است؟

در عفونت مثانه کودک با  تکرر ادرار،سوزش در زمان ادرار کردن،ادرار کدر و بدبو،شب ادراری ،بی اختیاری ادرار،ادرار خونی مواجه است . در صورتی که زمانی که کلیه درگیر می شود کودک دچار تب بالا،همراه با استفراغ و بی حالی می شود.

هنگامی که شیرخوار یا نوزادی دچار تب بالا و مقاوم می شود و این تب مدت زمان زیادی طول می کشدحتما از لحاظ عفونت ادراری مورد آزمایش و بررسی قرار خواهد گرفت.

                                       

روش تشخیص عفونت ادراری در کودکان چیست؟

تشخیص وجود عفونت ادراری در کودکان تنها از طریق آزمایش و کشت ادرار امکان پذیر می باشد.

استفاده از کیسه ادرار حتما باید تحت شرایطی که آزمایشگاه به والدین کودک توصیه می کند صورت پذیرد چون در غیر این صورت جواب آزمایش دقیق نبوده و قابل استناد نمی باشد.


چرا تشخیص عفونت ادراری در کودکان اهمیت به سزایی دارد؟

جدای از اینکه در عفونت ادراری یک میکروب به بدن کودک و نوزاد حمله کرده است.بدن در معرض خطر آسیب به کلیه ها در آینده نیز می باشد. نارسایی کلیه،ابتلا به فشار خون بالا به خصوص در دختران در زمان بارداری، و نیز سقط جنین از عوارض عفونت ادراری در کودکان است و به همین جهت درمان و تشخیص به موقع آن از اهمیت به سزایی برخوردار است.

                              

روشهای پیشگیرانه عفونت ادراری در کودکان چیست؟

با شناسایی عوامل ایجاد کننده عفونت ادراری میتوان از ابتلای کودک به این بیماری جلوگیری کرد.

عوامل ایجاد کننده عفونت ادراری عبارتند از:

یبوست،نگه داشتن ادرار توسط کودک،عدم رعایت نکات بهداشتی،عوض کردن دیر به دیر پوشک کودک،استفاده از مواد شوینده مانند صابون و شامپو برای شست وشوی محل ادرار،پوشیدن لباسهای تنگ،شست وشوی از عقب به جلو مقعد به خصوص در دختران،وجود برخی اختلالات در دستگاه ادراری کودکان مانند برگشت ادرار ازمثانه به کلیه ها و ....

درمان عفونت ادراری:

برحسب اینکه کلیه درگیر عفونت باشد یا مثانه، نوع درمان متفاوت خواهد بود. عفونتهای کلیه با توجه به اهمیت بیشتر و عوارض جانبی که دارد نیاز به درمان جدی تر و قوی تر و حتی گاه نیاز به بستری شدن کودک در بیمارستان را دارد.

اینکه چرا کودک دچار عفونت ادراری شده است حتما باید ریشه یابی شود تا از برگشت مجدد این بیماری جلوگیری به عمل آید.

 


 

مقاومت کودکان در برابر تعویض پوشک

• شب های خیس کودکان

2142 | 19 فروردین 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.