برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

آیا کودک شما پای پرانتزی دارد؟

وجود فاصله بین زانوها در حالیکه قوزکهای پا به هم چسبیده اند را پای پرانتزی می نامند و این مشکل ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شود.
 آنچه این روزها درباره مشکلات استخوانی کودکان و نوجوانان می‌ شنویم، با گذشته فرق می‌ کند، اگر در گذشته تنها مشکل کودکان پای پرانتزی بود این روزها به دلیل کم‌ تحرکی، استفاده از کوله‌ پشتی نامناسب و نشستن غیر متعارف پشت میز و نیمکتها مشکلات دیگری نیز به گروه اختلالهای ساختار استخوانی کودکان اضافه شده که در صورت تشخیص دیرهنگام می‌تواند آسیب جسمی و هزینه مالی زیادی را برای بهبود تحمیل کند. دکتر ملک‌ پور، و دکتر داریوش الیاس‌ پور، درباره شایع‌ترین مشکلات استخوانی کودکان و نوجوان در حال حاضر و نحوه تشخیص و درمان آنها توضیح می‌دهند.
پای پرانتزی چیست؟
بد شکلی‌ های زاویه‌ دار اندام‌ های تحتانی در کودکان به طور شایع علت مراجعه والدین کودکان به کلینیک‌ های ارتوپدی است.
دکتر ملک‌ پور می‌گوید: « این حالت زاویه‌ دار شدن استخوانهای ساق و ران در جهت جلو و عقب یا ترکیبی از این دو حالت می باشد.» پاهای پرانتزی در دوره نوزادی 15 درجه است و در یک‌ سالگی به 10 درجه می‌ رسد و در 18 ماهگی تا 24 ماهگی به حد طبیعی می‌رسد.

علت به وجود آمدن پای پرانتزی:
به طور کلی پرانتزی شدن خفیف و متوسط اندام‌ های تحتانی در داخل رحم اتفاق می افتد.گاهی اوقات هم اختلالات ساختاری و کمبود ویتامین D یا کلسیم می‌تواند علت بروز این اختلال باشد و به همین دلیل باید بررسی‌ های لازم توسط پزشک صورت گیرد.
درمان پای پرانتزی:
اصولا پاهای پرانتزی تا یک‌ سالگی ادامه داشته و فقط خیلی کم با رشد کودک اصلاح می‌شود. بعد از اینکه کودک شروع به راه رفتن می‌ کند پاهای پرانتزی خود به خود اصلاح می‌شود. دکتر ملک‌پور می‌گوید: « در برخی موارد پاهای پرانتزی تا سه سالگی ادامه داشته ولی در پنج سالگی بدون هیچ‌ گونه درمان خود به‌ خود با رشد کودک اصلاح می‌شود.
                                          
پای ضربدری در کودکان:
در این حالت وقتی زانوها به هم چسبیده‌اند، قوزک پاها بیش از دو سانتی‌متر از هم فاصله دارند. ممکن است تا چهار سالگی زانوها به طور طبیعی حالت ضربدری داشته باشند اما تا شش سالگی برطرف می‌شود.
علت به وجود آمدن پای ضربدری:
زانوی ضربدری به علت انحراف در مسیر حرکت کشکک، می‌ تواند باعث درد زانو شود. دکتر الیاس‌پور معتقد است که این وضعیت‌ در صورتی که خیلی شدید نبوده یا بیمارگونه تشخیص داده نشود، مشکلی به حساب نمی‌آید.
درمان پای ضربدری:
درمان این حالت بستگی به علت آن دارد. در نوع طبیعی احتیاجی به درمان خاصی نیست اما در مواردی که درد زانو ایجاد شود یا موارد شدید از کفش مخصوص یا حتی جراحی برای درمان استفاده می‌شود. دکتر الیاس‌پور می‌گوید: «اگر بعد از سنین رشد زاویه زیاد باشد برای پیشگیری از آرتروز باید جراحی انجام شود و ورزش نمی‌تواند کمک کند.»

 
1934 | 31 تیر 1393
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.