برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

کتاب بنفشه های عمو نوروز

اثر بازنویسی خلاق از افسانه عمو نوروز است. ننه سرما در سرزمین برف و یخ زندگی می کند. وظیفه اش آوردن باد، باران، برف و تگرک است. در همسایگی او، عمو نوروز در سرزمین بهار زندگی می کند و همه جا گل و سبزه می کارد و شادی می آورد. ننه سرما از زندگی اش راضی است ولی تنهاست.

مشخصات کتاب:

نویسنده: محمد هادی محمدی
تصویرگر: نوشین صفاخو
ناشر: موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان
گروه سنی : ب
سال نشر: 1394

توضیحات کتاب:

نوروز جشن جشن‌ها در فرهنگ ایران زمین و بیش تر همسایگان ما است. هستی و هسته ی ایـن جشن در پیوند بـا مفهوم زایـش و نوزایـش است. از دل سرما، بهار و گــرما می‌روید و می‌جوشد، از دل پیری، جوانی زاده می‌شود

بنفشه‌های عمو نوروز بازآفرینی یکی از کهن‌ترین روایت‌ها از این جشن است. عمو نوروز نماد بهار و زندگی و ننه سرما نماد زمستان و خواب است. کشمکش و کشش میان این دو، داستان پیوند خواب با بیـداری، مرگ با زندگـی، زمستان با بهار، شادی با غم، گرما با سرما، تاریکـی با روشنی است. سرما برای طبیعت لازم است، زیرا در دل انبوه برف‌ها است که هسته‌ی بهار آماده برای رویـش می‌ شود. اگر ننه سرما نباشد، عمـو نوروز هم کارکردش را از دست مـی‌ دهد. چنین است که عمو نوروز در ایــن روایت، بنفشه‌ های دل اش را در دستان ننه سرما می‌ کارد تـا دوباره نوروز بیاید، نوروز با بهار و همه‌ی آن زیبایی‌های زندگی.

خلاصه ای از کتاب:
اثر بازنویسی خلاق از افسانه عمو نوروز است. ننه سرما در سرزمین برف و یخ زندگی می کند. وظیفه اش آوردن باد، باران، برف و تگرک است. در همسایگی او، عمو نوروز در سرزمین بهار زندگی می کند و همه جا گل و سبزه می کارد و شادی می آورد.

ننه سرما از زندگی اش راضی است ولی تنهاست. او آرزو دارد در کنار عمو نوروز زندگی کند. پس به کنار مرز دو سرزمین می آید. و مقداری خاک در دستانش می گیرد و در انتظار می نشیند.عمو نوروز تنهایی او را حس می کند. در خاک دستان ننه سرما که به خواب رفته بنفشه می کارد و می رود. این داستان هر سال تکرار می شود.

سبک داستان عاشقانه است. متن بار عاطفی قوی و تصاویر رنگی و گویا و لطیف دارد. و مخاطب ۸-۷ سال با افسانه های ایرانی و آداب و رسوم کهن آشنا می کند.

3265 | 12 فروردین 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.