برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

سبک فرزند پروری مقتدرانه چگونه است؟

شیوه هایی که والدین در برخورد با فرزندان خود اعمال میکنند در رشد انان در دوران کودکی و خصایص شخصیتی و رفتاری آنها تاثیر فراوان و عمیق دارد.

در جریان رشد کودک،محیط و شرایط خانواده یک عامل مثبت و مهیا کننده زمینه های رشد و یا یک عامل بازدارنده خواهد بود .در این میان نظام تربیتی خانواده به عبارت دیگر روشهای فرزند پروری والدین از عوامل مهم در شکل گیری شخصیت کودک است .بر این اساس و به دلیل اهیت آنچه گفته شد شیوه های فرزند پروری را به 4 دسته کلی تقسیم بندی می کنند .

 انواع سبک فرزند پروری :

 سبک فرزند پروری مستبدانه
  • سبک فرزند پروری مقتدرانه ( دموکراتیک (
 • سبک فرزند پروری سهل گیرانه
 • سبک فرزند پروری طرد کننده

سبک فرزند پروری مقتدرانه چگونه  است؟

شیوه هایی که والدین در برخورد با فرزندان خود اعمال میکنند در رشد آنان در دوران کودکی و خصایص شخصیتی و رفتاری آنها تاثیر فراوان و عمیق دارد. والدین قاطع فرزندان خود را برای کسب استقلال تشویق می کنند اما در عین این تشویق کماکن محدودیت ها و کنترل های خود را بر نحوه رفتار آنها اعمال می کنند . در فرزند پروری مقتدرانه والدین با فرزندان خود تعامل و گفت و گوی زیادی دارند رابطه گرم با فرزندان داشته و باعث افزایش کفایت اجتماعی فرزندان می شوند.نوجوانان این گونه والدین به طور معمول خود اتکایند و از تعهدات اجتماعی بالا برخوردارند .در واقع والدین دموکرات والدینی گرم ولی محکمند.

 

در سبک فرزند پروری مقتدارنه کودکان چگونه پرورش می یابند؟

در سبک فرزند پروری مقتدرانه کودکان مستقل،گرم،صمیمی بوده و دارای روحیه همکاری بیشتری بوده و توانایی ابراز وجود بیشتری دارند .همچنین موفقیت اجتماعی و هوشی  بالاتری دارند و از زندگی لذت می برند چون انگیزه های پیشرفت در آنها بسیار بالاست. در سبک  فرزند پروری مقتدرانه به کودکان امکان داده می شود که بدانند به عنوان فردی ارزشمند و شایسته مورد قبول  اند.

والدین مقتدر بر رفتارهای خوب فرزندانشان تمرکز کرده همان رفتارها را نیز تقویت میکنند به فرزندانشان کمک می کنند تا مسئولیت اعمال خود را بپذیرند و در مورد پیامد رفتارهایشان بیندیشند. والدین مقتدر انتطارات منطقی از کودکان خود دارند و دلیل این انتظارات را نیز توضیح می دهند. در سبک فرزند پروری مقتدرانه والدین مقتدر فرزندان خود را تشویق می کنند تا علایق و استعدادهای خود را دنبال کنند و خود نیز به نیازها و تواناییهای فرزندانشنان توجه دارند.

منبع:سهیلا کوزه گر کازرونی کارشناس ارشد روان شناسی

 

 

3244 | 18 فروردین 1398
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.