برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

در هنگام صدمه دیدن دندان شیری چه اقداماتی باید انجام شود؟

دندانهای شیری کودک ممکن است به دلایل گوناگونی ازجمله حوادث در زمان ورزش، تصادفات، دعواها و زد و خوردهای کودکان با هم، زمین خوردن و… دچار صدمه شوند.

دندانهای شیری کودک ممکن است به دلایل گوناگونی ازجمله حوادث در زمان ورزش، تصادفات، دعواها و زد و خوردهای کودکان با هم، زمین خوردن و… دچار صدمه شوند. صدمه دیدن دندان شیری ممکن است از شکستگی‌ های کوچک بخشی از دندان تا بیرون افتادن کامل دندان متغیر باشد .

صدمه دیدن دندان شیری می تواند به موارد زیر اطلاق شود:

1. شکستگی مینای دندان

 .2شکستگی مینا و عاج دندان (که ممکن است همراه با

باز شدن عصب دندان باشد)

 .3شکستگی ریشه

 .4فرو رفتن دندان در استخوان احاطه‌کننده

 .5بیرون افتادن دندان از استخوان احاطه‌کننده

 .6لق شدن دندان براثر ضربه

مهمترین و اولین اقدامات لازم در هنگام صدمه دیدن دندان شیری کودک کدام است؟

در زمانی که دندان شیری کودک در اثر حادثه ای دچار صدمه یا آسیب می شود مهمترین کار حفظ خونسردی والدین و اطرافیان است تا بتوانند اقدامات درست و به موقع را انجام دهند. پس از آن وضعیت و میزان آسیب و صدمه وارد شده به دندان شیری بررسی می شود. حتی اگر به ظاهر آسیب جدی به دندان کودک وارد نشده است نیز بهتر است کودک توسط دندانپزشک معاینه شود زیرا ممکن است صدمات موجب آسیب به ریشه دندان شده باشد. پس از صدمه دیدن  دندان شیری هرچه سریعتر اقدامات درمانی شروع شود شانس موفقیت درمان بالاتر خواهد بود.

اگر پس از صدمه دیدن دندان شیری دندان شکست ،  قطعه شکسته دندان یا دندانی که از استخوان احاطه‌کننده خارج‌ شده است را پیدا کنید و به دندانپزشک تحویل دهید. این کار نقش بسیار مهمی در بهبود روند درمان خواهد داشت؛ زیرا در بسیاری از مواقع چسباندن مجدد قطعه شکسته امکان‌پذیر می‌ باشد.

اگر دندان به‌طور کامل از حفره احاطه‌کننده دندان خارج‌ شده بود بهترین اقدام این است دندان در داخل شیر و یا بزاق دهان کودک و یا محلول نرمال سالین قرار گرفته و از خشک شدن دندان حتما اجتناب شود .

 در شرایطی که قرار دادن دندان در مواد ذکر شده امکان‌ پذیر نیست حداقل دندان باید در آب معمولی قرار داده شود .

 اگر دندان شیری با خاک، شن و یا اجسام خارجی آلوده ‌شده بود  بدون این‌ که به ناحیه ریشه دست ‌زده شود دندان را از ناحیه تاج در دست بگیرید و با احتیاط در زیر جریان ملایم شیر آب قرار دهید تا ذرات شسته شوند.

نکته مهم:

نکته بسیار مهمی که والدین باید از آن آگاه باشند این است که اگر در اثر صدمه خوردن به دندان شیری دندان کودک به‌ طور کامل از حفره احاطه‌ کننده دندان خارج ‌شده است به‌ هیچ‌ وجه نباید دندان در محل اولیه خود قرار داده شود زیرا این کار باعث آسیب جوانه دندان دائمی زیرین می‌گردد.


منبع: وب سایت دکتر مهکامه میرکریمی- متخصص دندانپزشکی کودکان

 

2109 | 1 اسفند 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.