برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

سبک یادگیری در دانش آموزان متفاوت است

امروزه روشن شده است که نوع و ترکیب هوش افراد،همانند چهره و شخصیت آنها متفاوت است.برخی از افراد از طریق حس " بینایی" بهتر و بیشتر یاد می گیرند و برخی دیگر یادگیری فوق العاده ای از طریق " شنیدن" دارند.

هر مغزی منحصر به فرد است.

امروزه روشن شده است که نوع و ترکیب هوش افراد،همانند چهره و شخصیت آنها متفاوت است. یک کودک ممکن است در یکی از زمینه های : هوش زبانی – کلامی هوش درون فردی، هوش اجتماعی ،هوش منطقی – ریاضی ،هوش دیداری – تجسمی ، هوش بدنی – حرکتی و یا هوش موسیقیایی استعداد بیشتری داشته باشد. علاوه بر ژنتیک متفاوت ،تجربیات یادگیری گوناگون و  محیطهای تربیتی متفاوت نیز تاثیرات عمیقی بر ساختار و کارکرد مغز دارند.

لذا اولا هر کودکی در دنیا فقط شیبه خودش است و در ثانی با دنبال کردن مستمر علاقه ها و انتخاب های کودک می توانیم استعداد خاص او را کشف کرده و پرورش دهیم تا شاهد موفقیت چشمگیر او باشیم.همچنین کودک را با دیگرانی که در سایر جنبه ها از او قوی تر هستند مقایسه و سرزنش نکنیم بلکه با تاکید روی توانمندی خاص خود کودک به او احساس ارزشمندی و اعتماد به نفس بدهیم.

البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که کودک در اثر تمرین و تلاش در سایر جنبه ها نیز به موفقیت هایی دست می یابد ولی در زمینه ای که استعداد خاص آن را دارد به شرط آموزش خوب و قوی بیشترین و سریعترین پیشرفت را خواهد داشت.

                                           سبک یادگیری در  دانش آموزان متفاوت است.  

سبک یادگیری در  دانش آموزان متفاوت است.

برخی از افراد از طریق حس " بینایی" بهتر و بیشتر یاد می گیرند. آنها معولا کسانی هستند که زیر خطوط کتاب و جزوه خط می کشند، از ماژیکهای رنگی استفاده می کنند، مطالب را دسته بندی نموده برای آن نمودار می کشند، حافظه بینایی بهتری دارند و به کمک تصاویر موضوعات را بهتر به یاد می آورند.

برخی دیگر یادگیری فوق العاده ای از طریق " شنیدن" دارند. آنها از طریق تکرار شفاهی مطالب و شنیدن آنها، بهتر می آموزند،حافظه شنیداری آنها قوی تر است و توضیح دادن و بحث کردن یادگیری ایشان را تسهیل می کند. برخی دیگر حتما باید در حین درس خواندن راه بروند و به نوعی جنب و جوش داشته باشند.

                                           سبک یادگیری در  دانش آموزان متفاوت است.

در عین حال که نباید سبک خاصی را بر کودک تحمیل کرد، ولی باید دانست که درگیری حواس چند گانه و استفاده حداکثری از حواس،یادگیری را تسهیل می کند.وقتی هنگام درس خواندن به کتاب نگاه کنیم،زیر نکات مهم خط بکشیم،آن را برای خود یا دیگری توضیح دهیم و ... بخش های بیشتری از مغز همزمان مشغول پردازش اطلاعات می شوند و هوشیاری بیشتر خواهد بود و به خصوص موضوعات پیچیده را بهتر می فهمیم. در حالی که مطالعه انفعالی یعنی وضعیتی که دانش آموز تلاش خاصی انجام نمی دهد و فقط روی نوشته های کتاب نگاه کرده و از آنها می گذرد،فایده چندانی از نظر یادگیری ندارد.

 

منبع: دکتر فاطمه وجدانی- استادیار دانشگاه شهید بهشتی


 

 

2181 | 1 مهر 1398
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.