برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

مزایای زایمان طبیعی

زایمان طبیعی از قدیمی ترین روش های زایمان است که در نهایت منجر به تولد نوزاد از طریق رحم مادر می شود . زایمان طبیعی در واقع یک روش معمولی و فطری است که در نهاد انسان بوده و شاید در آینده برتریهای دیگر آن نسبت به سزارین مشخص شود

زایمان طبیعی از قدیمی ترین روش های زایمان است که در نهایت منجر به تولد نوزاد از طریق رحم مادر می شود . زایمان طبیعی در واقع یک روش معمولی و فطری است که در نهاد انسان بوده و شاید در آینده برتریهای دیگر آن نسبت به سزارین مشخص شود .

زایمان طبیعی برای مادر و جنین سالم مخاطره ای نداشته و در واقع نسبت به روش های دیگر (سزارین ) تهدیدی برای مادر و فرزند در بر ندارد ، مگر اینکه شرایط قرارگیری جنین و وضعیت عمومی مادر دچار تغییراتی شود که جان هر دو و یا یکی از آنها به مخاطره بیافتد و در نهایت پزشک جراح زایمان سزارین را انتخاب نماید . اما در حالت کلی که مشکلی برای زن باردار وجود نداشته باشد زایمان به روش طبیعی توصیه می شود.

 هر زایمان برای هر مادر و کودک بسیار خاص و منحصر به فرد است. حتی ممکن است مادری طی هر کدام از زایمانهای خود تجربه کاملا متفاوتی داشته باشد. زایمان یک اتفاق بسیار مهم است که بر بقیه زندگی شما تاثیر همیشگی می‌گذارد. کاملا بدیهی است که شما دوست دارید این تجربه برایتان شیرین باشد و می‌خواهید بدانید که دقیقا چه اتفاقی برای شما می‌افتد و انتظار چه چیزی را باید داشته باشید. شما می‌توانید مشورت کنید و پس از شرکت در جلسه‌ ی مشاوره، متخصص زنان و زايمان شما می‌تواند بهترین شیوه‌ی زایمان را به شما توصیه کند .

 مزایای زایمان طبیعی                                        

مزایای زایمان طبیعی چیست؟

اغلب تکنیک‌های زایمان طبیعی، غیرتهاجمی هستند و بنابراین احتمال بروز آسیب و عوارض جانبی هم برای مادر و هم برای کودک کمتر است .

بسیاری از زنان در حین زایمان طبیعی احساس بسیار نیرومندی از توانمندی برای مبارزه و دستیابی به هدف را حس می‌کنند و بعد از اتمام زایمان احساس خواهند کرد که با تلاش به خواسته خود رسیده‌اند. به خاطر وجود همین احساس مثبت، با وجود درد شدید زایمان، بسیاری از زنانی که زایمان طبیعی را تجربه کرده‌اند اظهار می‌کنند که در صورت بارداری مجدد نیز دوباره همین روش زایمان را انتخاب خواهند کرد. همچنین مادران به خاطر حس مسئولیتی که دارند، درد را کمتر احساس می‌کنند .

از هیچ بی حسی یا روش جایگزینی برای حالت طبیعی زایمان استفاده نمی‌شود. بیمار می‌تواند در حین زایمان به دلخواه خود تکان بخورد و بدن خود را در موقعیتی قرار دهد که در آن بیشتر احساس راحتی می‌کند. همینطور، مادر می‌تواند در روند زایمان نقش داشته باشد و زمانی که باید کودک را به بیرون از بدن خود فشار دهد، این کار را انجام دهد .

در مقایسه با زنانی که از روش تزریق اپیدورال استفاده می‌کنند، نیاز بسیار کمتری به انجام مداخلات درمانی مانند تزریق اکسیتوکسین برای افزایش انقباضات شکمی، قرار دادن سوند ادراری، بیرون کشیدن جنین با وکیوم و مکش و زایمان با فورسپس است .

یکی از مزایای مهم زایمان طبیعی از طریق واژن این است که مادر می‌تواند فورا با کودک خود در تماس باشد و می‌تواند  در مدت زمان بسیار کمتری، شیردهی را آغاز کند .

طی زایمان طبیعی، عضلاتی که در حین زایمان درگیر می‌شوند مایع درون ریه‌های نوزاد را خارج می‌کنند و بدین ترتیب خطر بروز مشکلات تنفسی نوزاد بعد از زایمان کمتر است .

کودکانی که به صورت طبیعی به دنیا می‌آیند، از کانال زایمان عبور می‌کنند و بنابراین در حین زایمان در معرض باکتریهای مفید قرار می‌گیرند که سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت کرده و از روده‌ها و دستگاه گوارش آن‌ها محافظت می‌کند .

منبع: خانم دکتر صابری - متخصص زنان و زایمان


 

2007 | 18 آبان 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.