برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

بازیهای مناسب نوزاد از تولد تا یک ماهگی

نوزاد موجود شگفت انگیزی است اما برخی خانواده ها نمیدانند که چه کارهایی که با نوزاد میتوانند انجام دهند. زیرا اعتقاد دارند که اگر نوزاد شکمش سیر باشد و جایش خشک کافی است و ضرورتی به توجه بیشتر از این نیست.

- با نوزاد حرف بزنید. حرف زدن با نوزاد از بدو تولد تا یک ماهگی او می تواند یک بازی ساده ولی کارآمد باشد. زمانی که او را در آغوش گرفته اید با او حرف بزنید.سعی کنید به صدای خود تنوع دهید گاهی آرام گاهی بلند گاهی بم و گاهی زیر

- برای نوزاد یک ماهه خود با دهانتان صداهای گوناگونی را در بیاورید. صداهایی چون "پخ پخ"،"قل قل"،"تق تق" و ... این صدا ها سبب تقویت حس شنوایی او خواهد شد.

- نوزاد را تحریک حسی کنید .برای این کار ابتدا دستهای خود را کاملا شسته و سپس کمی چرب نمایید (بهتر است از روغنهای مخصوص کودک که فاقد اسانس و عطر هستند استفاده شود).سپس قسمتهایی چون سر و صورت، گوشها، زیر بغل ،کشاله ران تا پاها را به آرامی ماساژ دهید.این نوازشها باید همراه با آرامش انجام شده و هیچ گونه فشاری به بدن کودک وارد نشود.

                                        

- از همان روزهای نخستین تولد نوزاد برای او  لالایی بخوانید او صدای محبت آمیز شما را حس می کند . برای این کار حتما او را در آغوش بگیرید . او حتی از طریق پوست باشما ارتباط عاطفی برقرار میکند با این کار از این کار غرق لذت شده و هیجاناتش از بین میرود.

بازیهای مناسب نوزاد در هفته دوم تولد:

نوزاد در هفته دوم زندگی خود کاملا به نور حساس می شود. نزدیک غروب که هوای اتاق رو به تاریکی می رود او را طوری در آغوش بگیرید که بتواند روشنایی لامپ را ببنید حالا در فاصله های کوتاه لامپ را روشن و خاموش نمایید عکس العملهای او در این بازی بسیار جالب و دیدنی است.

بازیهای مناسب نوزاد در هفته سوم تولد:

- سرتان را از نوزاد دور کرده و سپس آرام آرام به او نزدیک کنید. وقتی کاملا به کودک نزدیک شدید با صدایی مانند "پیش" به او تحرک شنوایی بدهید. برای این بازی بهتر است نوزاد را بر روی زمین بخوابانید تا بتوانید روبروی او قرار بگیرید.

- مانند بازی قبل سرتان را به آرامی از او دور کنید و سپس به او نزدیک شوید اما این بار وقتی از کودک دور می شوید صدایتان آرام و کم هیجان و وقتی به نوزاد نزدیک می شوید صدایتان پرهیجان تر و کمی بلند تر باشد.این بازی همزمان حس شنوایی و بینایی نوزاد را تحریک کرده و هماهنگی این دو حرکت برای نوزاد یک ماهه لذت بخش است.

                                        

بازیهای مناسب نوزاد یک ماهه (هفته چهارم) :

انگشت دست خود را جلوی صورت او بگیرید مطمئن باشید که کودک به انگشت شما نگاه می کند حالا انگشت خود را به چپ و راست حرکت دهید نوزاد سعی میکند با چشم حرکت انگشت شما را دنبال نماید.حرکت دست نباید تند باشد  زیر نوزاد یک ماهه نمی تواند حرکتهای تند را دنبال کند برای این کار میتوانید از وسایل رنگی یا عروسکهای انگشتی استفاده نمایید.

نوزاد یک ماهه کاملا چشمان خود را به طرف صدا حرکت میدهد.یک جغجغه در دست گرفته و در دو طرف سر کودک به صدا دربیاورید. او سعی میکند با نگاه کردن جغجغه را پیدا کند و یا حداقل اینکه مکان یا جهت صدا را شناسایی کند.


2325 | 12 مرداد 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.