برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

سندروم مرگ ناگهانی نوزاد به طور مختصر SIDS نامیده می شود که در آن نوزادانی که زیر یک سال دارند به طور ناگهانی می میرند طوری که بعد از بررسی صحنه مرگ، کالبد شکافی و بررسی تاریخچه پزشکی، هیچ دلیل مشخصی برای این مرگ ناگهانی مشخص نمی شود.

 سندروم مرگ ناگهانی نوزاد به طور مختصر SIDS نامیده می شود که در آن نوزادانی که زیر یک سال دارند به طور ناگهانی می میرند طوری که بعد از بررسی صحنه مرگ، کالبد شکافی و بررسی تاریخچه پزشکی، هیچ دلیل مشخصی برای این مرگ ناگهانی مشخص نمی شود.

اینکه SIDS یا همان سندروم مرگ ناگهانی نوزاد بدون هیچ علائم قبلی اتفاق می افتد می تواند برای بسیاری از خانواده ها نگران کننده باشد .

علت اصلی مرگ و میر نوزادن 1 ماهه تا 1 ساله در آمریکا، SIDS  است. البته 90 درصد موارد مربوط به نوزادان کمتر از 6 ماه است. هر ساله حدود 1600 نوزاد در آمریکا بر اثر سندروم مرگ ناگهانی می میرند. همچنین برطبق گزارش CDC ، هر ساله 900 نوازد در حال خواب براثر خفگی یا خفقان و نیز 1200 نوزاد دیگر در طول خواب به دلایل ناشناخته می میرند .

                                    سندروم مرگ ناگهانی نوزاد


سندروم مرگ ناگهانی نوزاد در چه زمان و مکانی اتفاق می افتد؟

 SIDS  معمولاً بین ساعت 8 شب تا 8 صبح در تختخواب نوزاد اتفاق می افتد، از این رو به مرگ تختخواب نیز معروف است اما احتمال اینکه در بیرون از تختخواب نیز رخ دهد وجود دارد .

شب تنها زمانی نیست که مرگ ناگهانی برای نوزاد اتفاق می افتد. جالب است بدانید که 15 تا 20 درصد از مرگ و میر ناشی از SIDS  در زمانی رخ می دهد که نوزاد تحت نظر و مراقبت والدین خود است. این آمار نشان می دهد آگاهی از مسائل خواب برای کسانی که وظیفه مراقبت از نوزاد را به عهده دارند چه قدر حیاتی و مهم است. محققان طی 4 دهه گذشته در مورد سندروم مرگ ناگهانی نوزاد اطلاعات زیادی کسب کرده اند اما هنوز هیچ پاسخ قطعی برای آن پیدا نکرده اند .


سندروم مرگ ناگهانی نوزاد                                           


آیا ریسک مبتلا شدن به SIDS ( سندروم مرگ ناگهانی نوزاد ) در نوزادان خاص بیشتر است؟

بله. عواملی که ریسک این سندروم را افزایش می دهند عبارتند از :

نوزادانی که زودتر متولد می شوند یا وزن پایین تری در زمان تولد دارند

نو زادان مادران کم سن و سال تر نسبت به مادرانی که بیشتر از 20 سال سن دارند، بیشتر در معرض مرگ های ناشی از SIDS   قرار دارند

خط ر ابتلا به SIDS  در کسانی که که خواهر یا برادر جوان ترشان بر اثر SIDS در گذشته است بیشتر است. نوزادان متوالی نیز دارای خطر 5 تا 6 برابری هستند.

خطر ابتلای دو قلوها به سندروم مرگ ناگهانی نسبت به نوزادان دیگر دو برابر می باشد که این امر به دلیل وزن پایین تر دو قلوهاست. علاوه بر این زمان کوتاه بین بارداری ها خطر ابتلا را افزایش می دهد .

سابقه مرگ ناگهانی نوزاد در قومیت های خاص

نرخ SIDS  برای سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا بیشتر است که این دامنه به تدریج به سیاه پوستان اسپانیایی نیز کشیده شده است. در سال 2013 نرخ SIDS   در میان کودکان آفریقایی آمریکایی 83 درصد بالاتر از کودکان ناحیه قفقاز بود و این میزان در میان سرخپوستان آمریکایی و بومیان آلاسکا،95 درصد بالاتر از نوزادان قفقاز بود .

  تحقیقات نشان داده که این میزان بالای آمار سندرو مرگ ناگهانی نوزاد در درجه اول به شیوه های مراقبت از نوازد بستگی دارد به عنوان مثال به اشتراک گذاری تخت خواب نوزادان یا قرار دادن نوزادان روی معده شان هنگام خواب

پسران کمی بیشتر از دختران به این سندروم دچار می شوند که محققان هنوز علت این قضیه را کشف نکرده اند. حدود 60 درصد قربانیان سندروم مرگ ناگهانی، پسران هستند .


 

پوست پوست شدن سر نوزاد،دلایل و درمان •

  مجرای اشکی مسدود شده در نوزادان

• الگوی رشد دندان کودک

2132 | 31 تیر 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.