برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

پرورش کودک تیزهوش

تمام والدین دوست دارند کودک تیزهوش داشته باشند.کودک تیزهوش اولین درسها را بسیار قبل از کلاس اول و ورود به دبستان دریافت می کند. این اولین درس در زمان خوابیدن کودک در آغوش مادر و گوش کردن به کتابی که مادر برایش می خواند به او داده می شود. این تجربه خوشایند عشق به کتاب و کتابخوانی را در کودک پرورش می دهد.

سه سالگی زمان مناسبی جهت آموزش مفاهیم فیزیک به کودک نیست اما زمان بسیار مناسبی برای به ایجاد انگیزه میل به یادگیری ،تحریک کنجکاوی و ایجاد عزت نفس در کودک است.فعالیتها و بازیهای مناسب با کودک سبب رشد این خصایص در کودک می شود. با ایجاد این ویژگیها در ذهن کودک ،او را آماده دست و پنجه نرم کردن با فیزیک و هر مطلب دیگری خواهیم نمود.

کودک تیزهوش به اطلاعاتی بیشتر از واقعیات عادی نیاز دارد.کودک تیزهوش دوست دارد نحوه استفاده از این اطلاعات را بداند میل دارد بداند چگونه آنچه را در گذشته آموخته است می تواند در موقعیتهای جدید به کار گیرد. کودک تیرهوش باید بتواند مسایل را از دیدگاههای گوناگون بررسی و مشاهده کند.

تفکر خلاق یعنی یافتن راه حلهای چندگانه برای یک مساله

                           پرورش کودک تیزهوش

پرورش کودک تیزهوش با تحریک مهارتهای زبانی:

کودک تیزهوش اولین درسها را بسیار قبل از کلاس اول و ورود به دبستان دریافت می کند. این اولین درس در زمان خوابیدن کودک در آغوش مادر و گوش کردن به کتابی که مادر برایش می خواند به او داده می شود. این تجربه خوشایند عشق به کتاب و کتابخوانی را در کودک پرورش می دهد.

گفت و گو و ارتباط کلامی یکی از شکلهای اصلی اظهار نظر کردن است .هنگامی که کودک صحبت می کند می آموزد که چگونه افکار خود را سازماندهی کرده آنها را به صورت منطقی اظهار کند. چگونه کلمات را به کار گیرد و با این کار ساختارهای دستور زبان را تمرین می کند. به گفته های کودک گوش فرا دهید توجه جدی بزرگسالان به گفته های کودک اعتماد به نفس او را افزایش می دهد.


اگر تمایل دارید با انواع هوش از دید گاردنر آشنا بشید اینجا کلیک کنید.

 


پرورش کودک تیزهوش با تحریک مهارتهای ریاضی:

مهارتهای پیشرفته ریاضی،توانایی جداسازی و دسته بندی اشیا را افزایش می دهد. این مهارتها را حتی حین مرتب کردن لباسهای شسته شده هم می توان تمرین کرد مثلا دسته بندی لباسها بر اساس رنگ آنها. از دیگر روشهای پرورش کودک تیزهوش آموزش مهارت تفکیک  اشیا بر حسب شکل آنها،مفاهیم بیشتر – کمتر،بلند - کوتاه در سه سالگی است. کودک سه ساله آمادگی لازم را دارد که بعضی مفاهیم اولیه اعداد را درک کند .  به محض یافتن توانایی انجام این کار،با انرژی تمام اشیایی را که در دنیای اطرافش می بیند را می شمرد:پله ها، اتومبیلها ی در خیابان،افرادی که در صف ایستاده اند و ....

                         پرورش کودک تیزهوش

پرورش کودک تیزهوش با تقویت مهارتهای دیداری:

کودکان به مهارتهای دیداری خوب نیاز دارند.نگاه کردن به اشیا و شکلها راهی بسیار خوب برای تقویت این مهارت است.کودک را به نشان دادن دایره ها،چهار گوش ها،سه گوشها در اشیای موجود در خانه تشویق کنید.جورچین ها نیز وسیال کمک آموزشی بسیار خوبی برای رشد مهارتهای دیداری و حل مساله در کودک است علاوه بر این ،کار با جورچین تمرینی برای حوصله،اصرار و پافشاری بر انجام کار است.

پرورش کودک تیزهوش با تحریک تفکر و اندیشیدن:

داشتن حافظه خوب برای هر کس یک امتیاز با ارزش به حساب می آید.یکی از روشهای پرورش کودک تیزهوش این است که از کودک بخواهید تا جایی که می تواند نام حیوانات و رنگهای مختلف را بگوید. در بازی دیگر مثلا سه شی متفاوت ولی آشنا را کنار هم قرار دهید و از کودک بخواهید با دقت به آنها نگاه کند سپس چشمهایش را ببندد و شما یکی از آن اشیا را بردارید پس از اینکه چشمش را باز کرد از او بخواهید شی برداشته شده را حدس بزند با افزایش مهارت کودک تعداد اشیا را بیشتر کنید.

 نقش تلویزیون در پرورش کودک تیزهوش:

تلویزیون می تواند ابزاری برای یادگیری باشد. این وسیله هنگامی که به یک سرگرمی ایمن و بدون درد سر برای کودکان تبدیل می شود می تواند موهبتی بزرگ برای والدین باشد. تماشای تلویزیون باید برنامه ریزی شده و تحت نظارت شما باشد. تماشای بی وقفه تلویزیون تجربه ای غیر فعال است که زمان بازی فعال و خلاقانه کودک را کاهش می دهد.برای پرورش کودک تیزهوش باید بین تماشای تلویزیون و سایر اولویتهای زندگی کودک تعادل لازم برقرار شود.

سخن آخر: 

گاهی والدین برای یادگیری زود هنگام و پرورش کودک تیزهوش ،کودک خود را تحت فشار زیادی قرار می دهند نتیجه این روش ایجاد استرس در کودک است.کودکان تحت فشار روانی در آینده بهای سنگینی را خواهند پرداخت این کودکان همواره احساس می کنند که عشق و محبت والدین به آنها در گرو نتایج کار آنهاست.

کودکی که خواندن را در سه سالگی می آموزد لزوما نسبت به کودکی که در هفت سالگی آموخته است کتایخوان بهتری نخواهد شد. بهترین موقعیت و وضعیت برای یادگیری محیطی آرام و بدون دغدغه خاطر ،برانگیزاننده،واکنشگر و پاسخگوست.


1992 | 21 تیر 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.