برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

مزایا و معایب رقابت برای کودکان قسمت دوم

رقابت برای کودکان هرچند می تواند فرصت های آموزشی ارزشمندی را فراهم کند ولی می تواند به راحتی از کنترل خارج شود. شفردلوک می گوید: دنبال علائمی در فرزند خود باشید که نشان می دهند فرزند شما به پیروزی بیشتر از بازی کردن اهمیت می دهد.

چگونه بفهمم  رقابت برای کودکم از کنترل خارج شده است؟

رقابت برای کودکان هرچند می تواند فرصت های آموزشی ارزشمندی را فراهم کند ولی می تواند به راحتی از کنترل خارج شود. شفردلوک می گوید: دنبال علائمی در فرزند خود باشید که نشان می دهند فرزند شما به پیروزی بیشتر از بازی کردن اهمیت می دهد. برای مثال، فرض کنید فرزند شما با دوستان خود در حال بازی کردن است. اگر قوانین عوض شوند یا یک نفر در بازی تقلب کند، دیگران از بازی کناره گیری می کنند در این صورت رقابت از کنترل خارج شده است .


خطر  رقابتی بودن بیش از حد چیست؟

شفردلوک می گوید: وقتی کودکان بیش از حد روی بردن تمرکز می کنند، ممکن است خودشان را بر اساس پیروزی های که بدست آورده اند ارزیابی کنند. حتی اگر در 90% مواقع آن ها پیروز باشند باز هم برایشان راضی کننده نیست. او می گوید: "این کار بسیار ویرانگر است" و " آن ها همیشه به دنبال بازی بعدی هستند تا پیروز شوند ."


چگونه بفهمم کودک من بیش از حد رقابتی است، و چه کاری باید انجام دهم؟

اگر کودک شما بیش از حد روی رقابت تمرکز داشته باشد دست به هرکاری می زند تا بازنده نباشد. امکان دارد برای پیروز شدن تقلب کند، دروغ بگوید یا قوانین بازی را تغییر دهد. علاوه بر این، او هیچوقت بازی جدیدی را امتحان نمی کند مگر اینکه بداند در آن بازی مهارت دارد .

ویلفورد می گوید: اگر فرزند شما باید همه بازیها و رقابت ها را ببرد، سعی کنید دلیلش را بفهمید. با فرزند خود صحبت کنید. آیا از این می ترسد که ببازد و بعد از آن کسی او را دوست نداشته باشد؟ آیا سعی می کند از برادر،خواهر بزرگتر و موفق خود تقلید کند؟

به او کمک کنید به همه چیز با دید باز نگاه کند. چند باخت دلیل بر شکست در زندگی نیست. سعی کنید به دستاورد هایی که در رقابت به دست می آورد اشاره کنید و به او یاداوری کنید هیچکس نمی تواند در همه چیز عالی باشد. ویلفورد می گوید: اگر فرزند شما بعد از باخت بسیار ناراحت می شود، از کمک گرفتن از یک متخصص ترسی نداشته باشید .


فرزندانم همیشه با هم رقابت می کنند، من چه کاری باید انجام دهم؟

خواهران و برادران به طور طبیعی در بازی ها و موقعیت های رقابتی رو در روی هم قرار می گیرند. ویلفورد می گوید: رقابت بین خواهران و برادران طبیعی است. با این حال شما نباید اجازه دهید این رقابت ناسالم شود. اگر فرزندان شما بازی های رقابتی انجام می دهند، به آن ها یاداوری کنید خوش گذراندن بیشتر از برد و باخت اهمیت دارد. همچنین به فرزاندان خود بگویید هر کس استعداد خاص خود را دارد و پیروز شدن به معنی آدم خوب بودن نیست .

اگر فرزند من همیشه به برادر یا خواهر بزرگتر خود می بازد، چه کاری باید انجام دهم؟

ویلفورد پیشنهاد می دهد که مشکلات فرزندتان را با گفتن جمله ای مانند "من بازی تو را دیدم و متوجه شدم جویی همیشه برنده می شود. برایم سوال شده که چرا؟" به او گوشزد کنید و منتظر بمانید تا خود او توضیح بدهد و او را مجبور کنید که برای حل مشکلش چاره ای بیاندیشد. ممکن است فرزندتان دلیل باختش را، توانایی و تجربه بیشتر برادر یا خواهر خودش بداند. در این صورت از برادر یا خواهر بزرگترش بخواهید که به او آوانس دهند. برای مثال، در کارت بازی، بازیکن جوان تر با کارت های بیشتری بازی را آغاز کند. ولفورد توصیه می کند با زدن مثال هایی از بازی گلف برای فرزندتان به او بگویید آوانس دادن جزئی از بازی است و فقط به دلیل اینکه او کوچک تر است، نیست .

ترجمه اختصاصی از وب سایت باکودک

منبع: babycenter.com


•  مزایا و معایب رقابت برای کودکان - قسمت اول


• چگونه قدردانی را به کودکم آموزش دهم؟

1942 | 4 تیر 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.