برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

آیا وابستگی کودک به والدین طبیعی است؟

بسیاری از زوجهایی که به تازگی پدر و مادر شده اند از اینکه مراقبت از کودک تا این اندازه وقت گیر و نیازمند توجه و تلاش است شگفت زده می شوند.هنگامی که آنها پی می برند وابستگی کودک به آنها طبیعی است از تسلیم شدن در برابر همه نیازهای او نگران می شوند......

بسیاری از زوجهایی که به تازگی پدر و مادر شده اند از اینکه مراقبت از کودک تا این اندازه وقت گیر و نیازمند توجه و تلاش است شگفت زده می شوند.هنگامی که آنها پی می برند وابستگی کودک به آنها طبیعی است از تسلیم شدن در برابر همه نیازهای او نگران می شوند.


اگر تمام روز را به رفع نیازهای کودکم اختصاص دهم باعث وابستگی کودک نخواهد شد؟

آیا باید در برابر  همه نیازهای کودکم تسلیم شوم؟چرا کودکم تا این اندازه به من می چسبد؟

این ها سوالاتی است که اغلب والدین با آنها دست به گریبانند .در برخی از جوامع مانند آمریکا عدم وابستگی کودک یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می شود.

اما زمانی که والدین دلایل وابستگی کودک خود را درک کنند متوجه می شوند که لازم نیست در این مورد نگران باشند. نوزادان و بچه های کوچک تقریبا به طور کامل به بزرگسالان خود وابسته اند. این شرایط طبیعی و اجتناب ناپذیر دوران کودکی است. طبیعی است که نوزادان مراقبت،توجه،نگهداری،تغذیه،تعویض لباس و پوشک،محبت و بازی دائم می طلبند و هیچ ضرری ندارد که چنین چیزهایی را به یک کودک کم سن ببخشیم.


                                         آیا وابستگی کودک به والدین طبیعی است؟

کودکی که نیازهایش رفع شده اند و به والدین خود وابستگی دارد شالوده هایی از اعتماد در وجود او شکل می گیرد که او را به سمت کسب استقلال سوق می دهد.برخی از والدین احساس می کنند که از همان ابتدای کودکی باید کودک را مستقل بار بیاورند و می گویند" او باید روی پا خود بایستد". برخی نیز اعتقاد دارند که تسلیم شدن در برابر خواسته های کودک بعد ها فقط وابستگی کودک را سخت تر  و بیشتر خواهد کرد.این گونه پدر و مادرها تصور  می کنند که لازم نیست همه خواسته های کودک برآورده شود گاهی آنها حتی وقتی کودک گریه می کند حاضر نیستند او را در آغوش بگیرند و نوازش کنند و به همین دلیل زمانی که بیشتر از باور خود به فرزندشان رسیدگی می کنند دچار تردید و حتی احساس گناه می شوند.


وابستگی کودک پیش شرط استقلال کودک است.

اگر فرزند شما یاد بگیرد که به مراقبت و حمایت شما اعتماد کند نوپایی خواهد شد که اطراف خود را با اعتماد کشف می کند و همان طور که رشد می کند کم کم و به طور خود انگیخته تمایل به استقلال را نشان داده و از وابستگی کودک به شما کاسته خواهد شد.کودک ده ماهه می خواهد خودش غذا بخورد ،کودک دو ساله دائما می گوید خودم انجامش میدم و ....

فرزند خردسالتان همیشه به مراقبت شما احتیاج دارد اما طبیعتا همچنان که بزرگتر می شود بیشتر و بیشتر از وابستگی کودک به شما کاسته خواهد شد. البته دوره هایی هم وجود دارد که او دوباره وابسته می شود مانند : زمان ورود به پیش دبستان ،زمانی که خانواده تغییر مکان می دهد ،هنگامی که خواهر یا برادری به دنیا می آید و ...

اما اگر نیاز های او بر طرف شده باشند او با اعتماد و اطمینانی عمیق تر به سوی دنیا گام برخواهد داشت.

پس در مقابل وابستگی کودک خود صبور باشید و از کودکی فرزندتان لذت ببرید .این دوران بسیار کوتاه تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید.




  فایل صوتی چگونه کودکم را برای ورود به مهدکودک آماده کنم؟

• فایل صوتی آموزش استقلال به کودکان از نوزادی تا 2 سالگی


1563 | 23 خرداد 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.