برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

صبحانه ای کامل با غلات صبحانه و کورن فلکس

غلات صبحانه که در اصطلاح عامه کورن فلکس نیز نامیده میشود ،معمولا از یکی از دانه های اصلی مانند گندم، پرک ذرت، برنج، جو دوسر و یا جو درست شده اند.

غلات صبحانه یا سریال صبحانه از چه موادی تشکیل شده اند؟

غلات صبحانه که در اصطلاح عامه کورن فلکس نیز نامیده میشود ،معمولا از یکی از دانه های اصلی مانند  گندم، پرک ذرت، برنج، جو دوسر و یا جو درست  شده اند.

جهت ایجاد تنوع در  محصولات عرضه شده و نیز بالا بردن ارزش غذایی آنها، مواد دیگری از قبیل افزودنی‌های طعم دهنده، ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها به غلات صبحانه اضافه می‌شوند .

گاهی غلات صبحانه یا سریال صبحانه را همراه با دانه‌های گیاهی مانند آفتابگردان،انواع مغزها مانند فندق، بادام، تکه‌ میوه های خشک شده، عسل، پودر کاکائو، کشمش و ... به بازار عرضه می کنند.

                                                                                              

غلات صبحانه را به 3 گروه عمده تقسیم می کنند :

1- کورن‌فلکس (پرک تهیه شده از ذرت ):

کورن فلکس به انواعی از غلات صبحانه گفته میشود که برگه‌های برشته شده و پولکی ذرت، ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی آن باشد . معمولا جهت تنوع در مزه این نوع غلات صبحانه را با عسل، پودر شیر خشک و یا پودر کاکائو مخلوط می کنند.

ذرت تعدادی از اسید آمینه های ضروری برای بدن را ندارد از طرفی این اسیدهای آمینه در شیر موجود است، بنابراین جهت تکمیل این کمبود،توصیه می شود کورن‌فلکس را به همراه شیر مصرف نمایند .

2- موسلی و غذاهای کودک:

موسلی ها نوعی از غلات صبحانه هستند که در تولید آنها از تمام دانه‌های غلات و مغزهای گوناگون استفاده می‌شود. موسلی حاوی حداقل دو ترکیب است که می‌تواند از دانه های روغنی و میوه های خشک تشکیل شود .

خانواده موسلی‌ها نسبت به گروه دیگر غلات صبحانه ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارند زیرا در تولید آن‌ها از تمامی غلات و مغزها چه به صورت کامل و چه به صورت پرک شده، سبوس گرفته و نگرفته استفاده می‌شود .

اگر در کنار موسلی شیر نیز مصرف شود، ارزش تغذیه‌ای آن بسیار بالاتر خواهد رفت و نیاز های تغذیه ای بدن را از نظر اسیدهای آمینه ضروری و کلسیم تا حد زیادی تامین خواهد نمود .

 3- غذاهای رژیمی :

غذاهای رژیمی آن دسته از غلات صبحانه یا سریالهای صبحانه هستند که در تولید آن‌ها، یکی از گروه های اصلی رژیم غذایی حذف و یا اضافه می شود. به عنوان مثال حذف قندها برای افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و یا حذف چربی برای افراد مبتلا به کلسترول و چربی بالا و یا اضافه کردن فیبرها برای افرادی که از اضافه وزن و بیماری‌های روده رنج می‌برند .

فواید مصرف غلات صبحانه برای کودکان :

کودکانی که صبحانه حاوی غلات مانند  گندم و جو  و یا کورن فلکس مصرف می‌‌کنند، از هوش و تمرکز بالاتری برخوردار هستند.  همان طور که در بالا ذکر شد بهتر است غلات صبحانه، همراه با شیر مصرف شود و در این صورت می‌‌توان آن را به عنوان یک وعده کامل و مغذی به جای صبحانه به شمار  آورد .

بقراط، پدر علم پزشکی، گندم کامل را غذایی مفید و پرخاصیت میدانست .

  همچنین کسانی که صبحانه سالم و حاوی غلات کامل می‌خورند تقریباً در همه روز قند خونشان در حد طبیعی باقی می‌ماند .

 در هنگام خرید غلات صبحانه یا کورن فلکس ها باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

متاسفانه امروزه بسیاری از محصولاتی که تحت عنوان "غلات صبحانه" یا "کورن فلکس" به بازار عرضه میشوند، حاوی  طعم  و رنگهای مصنوعی، آردهای فرآیند شده و قند هستند که به شکل‌ های مختلفی تولید می‌ شوند .

تقریبا تمام غلات صبحانه با ویتامین ها و مواد معدنی غنی شده اند. اما مشکل این است که بعضی از آن ها، به خصوص غلات مخصوص کودکان ، دارای قند بیش از اندازه هستند و این قند بیش از حد به معنی کالری اضافه می باشد.

 نکته پایانی :

 برچسب غذایی این محصولات رابه دقت بخوانید غلات صبحانه ای را انتخاب کنید که قند کمتری دارند حتی غلاتی که برشته و شکرکی نیستند هم ممکن است حاوی قند زیادی باشند . محصولاتی را انتخاب کنید که دارای فیبر بیشتری هستند. روی برچسب ها به دنبال عبارت غلات ۱۰۰ درصد کامل” یا گندم ۱۰۰ درصد سبوس دار” باشید. گندم خرد شده ، جوی بو داده و گندم سبوس دار پفکی از بهترین گزینه ها هستند .


3966 | 6 خرداد 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.