برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

تقویت حواس پنج گانه کودک از طریق بازی

بهترین روش جهت پرورش و تقویت حواس پنج گانه انجام بازیها و فعالیتهای گوناگونی است که در زندگی روزمره نیز با آنها مواجه هستیم. بازیهای ساده و در عین حال جذابی که برای کودکان نیز قابل اجرا باشند.

کودکان در سنین قبل از دبستان بسیاری از تجربه ها و دانسته های خود را از راه حواس پنج گانه بدست می آورند،بنابراین تقویت حواس پنج گانه تاثیر بسیار چشمگیری در آموزش کودکان در سالهای قبل از دبستان دارد.

در این سالهاست که کودکان هماهنگی چشم و دست، راه رفتن،حرف زدن،مهارت فکر کردن و بسیاری از کارهای دیگر را فرا می گرفته و  از طریق حواس پنج گانه خود به کشف دنیای اطرافشان می پردازند و مفاهیم را در ذهن خود شکل میدهند. بنابراین تقویت حواس پنج گانه در سالهای پیش از دبستان امری بسیار ضروری بوده و  یکی از مهمترین اهداف آموزشی،برنامه ریزی برای انجام این کار از طریق والدین و مربیان خواهد بود.

بهترین روش جهت پرورش و تقویت حواس پنج گانه انجام بازیها و فعالیتهای گوناگونی است که در زندگی روزمره نیز با آنها مواجه هستیم. بازیهای ساده و در عین حال جذابی که برای کودکان نیز قابل اجرا باشند.

در این نوشته و نوشته های بعد سعی خواهیم نمود تا  بازیها و فعالیتهای مختلفی را به صورت جداگانه جهت تقویت حواس پنج گانه آموزش دهیم.

فعالیتهای آموزشی جهت تقویت حس بینایی کودک:

1. یک وسیله ای را که قبلا در اتاق بوده بردارید سپس برای کودک آن شی را از لحاظ رنگ،شکل و اندازه توصیف کنید و از او بخواهید حدس بزند که اسم آن جسم برداشته شده چیست این بازی را به صورت گروهی در مهدکودکها نیز می توان انجام داد.

2. کودک را جلوی آینه برده تا صورت خود را در آینه ببیند با او در مورد رنگ چشمش صحبت کنید و اینکه انسانها دارای رنگهای مختلف چشم مانند آبی،سبز ،قهوه ای بوده صحبت کنید تا با تفاوتهای موجود آشنا شود. این کار کمک شایانی به تقویت حس بینایی کودک میکند.

3.  شکلهایی از حیوانات به کودکان نشان دهید و با آنها در مورد اینکه کدام حیوان بر روی زمین زندگی میکند ،کدام در آب و کدام در جنگل صحبت کنید.کدام یک از حیوانات مو دارند،کدامیک دمی دراز دارند و ....

4. از کودک بخواهید با کف زدن شما چشمهای خود را ببند و زمانی که کف زدن شما قطع شد چشم خود را باز کند  با این بازی علاوه بر تقویت حس بینایی کودک مفاهیم باز و بسته را نیز به او آموزش خواهید داد.

5. تصاویری از اشیای آشنا زا آماده کنید به صورتی که یک قسمت مهمی از آنها حذف شده باشد .مانند گربه ای که دم ندارد،پرنده ای که یک بال ندارد،سگی که یک گوش ندارد و .... سپس از کودک بخواهید تا آنچه را حذف شده پیدا کند.

6. دوستان و همکلاسیها به صورت دایره روی زمین بنشینند و در مورد تقاوت آنها از لحاظ رنگ چشم،رنگ پوست،قد،چاقی و لاغری صحبت کنید،این کار علاوه بر پرورش و تقویت حس بینایی کودک به او می آموزد که انسانها ظاهری متفاوت دارند.

بازی با رنگها جهت تقویت حواس پنج گانه و حس بینایی کودکان:

یکی دیگر از بازیهای مناسب جهت تقویت حس بینایی و قدرت دید بازی مربوط به رنگ و تفکیک رنگهاست. تعدادی مربع رنگی با رنگهای مختلف به عنوان مثال مربعهای 4*4 و از هر رنگ 4 تا آماده کنید.

1- اولین بازی گفتن اسم رنگهاست .مربع ها را به پشت روی زمین قرار داده و با برگرداندن هرمربع از کودک می خواهیم رنگ آن را بگوید.میتوان به جای کاغذ از پارچه های با جنسهای مختلف استفاده کرد و در عین حال که در مورد رنگها صحبت میکنیم به کودک مفهوم زبری و نرمی را نیز آموزش دهیم. در این بازی همزمان دو حس از حواس پنج گانه کودک درگیر خواهد بود.

2- در بازی بعدی پازلهای چند تایی نیز ابزارهای کمک آموزشی بسیار ساده و مناسب هستند جهت تقویت حس بینایی کودک هستند.

در بازیها و فعالیتهای فوق در نظر داشته باشید که ابتدا باید مشخص کنیم که قدرت بینایی کودک در چه حد است و اینکه کودک دچار بیماریهای خاص چشم است یا خیر و سپس مناسب با قدرت چشم کودک بازیهایی را برای او ترتیب دهیم.

9794 | 3 خرداد 1397
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.