برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

در زمان آلودگی هوا چه بخوریم و چه نخوریم!

این روزها آلودگی هوا گریبان اکثر مردم شهرهای بزرگ ایران را گرفته است .در روزهای آلوده بهتر است مواد غذایی را مصرف کنیم که بیشتر خاصیت خنثی کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند

این روزها آلودگی هوا گریبان اکثر مردم شهرهای بزرگ ایران را گرفته است .در روزهای آلوده بهتر است مواد غذایی را مصرف کنیم  که بیشتر خاصیت خنثی کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشند .

در زمان آلودگی هوا،هوایی که تنفس می کنیم مقادیر زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید میکند . این رادیکالها در بدن سبب کاهش توان فرد در انجام کارهای روزانه شده و در طولانی مدت می تواند باعث بروز بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی و انواع سرطان شود.

مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان های سلنیوم و بتاکاروتن سبب به حداقل رسیدن عوارض ناشی از تجمع این رادیکال های آزاد در بدن می شوند.

بتاکاروتن و سلنیوم در چه مواد غذایی موجود است:

سبزیجات و میوه هایی مانند  طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و زردآلو منبع خوبی از بتاکاروتون هستند.

سلنیوم نیز در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس دار به وفور یافت میشود.

ویتامینهای ضد آلودگی هوا:

ویتامینهای E.C,D ویتامینهای ضد آلودگی هوا هستند.

مواد غذایی حاوی ویتامین C :

کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو غنی از ویتامین C هستند.

مواد غذایی حاوی ویتامین  : E

از مصرف جوانه گندم، روغن های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز که منابع ویتامین E  نیز در زمان آلودگی هوا غافل نشوید.این ویتامین ها  مسمومیت ناشی از آلودگی هوا را خنثی میکنند.

مواد غذایی حاوی ویتامین D :

شیر، کره و زرده تخم مرغ منابع خوب ویتامین D هستند که باید در برنامه غذایی روزانه تان باشند .

پکتین بخورید ! پکتین بخورید ! پکتین بخورید!

مواد غذایی که سرشار از پکتین هستند، سرب موجود در هوا را گرفته  و مانع نفوذ سرب به سلول های بدن می شوند. مصرف حداقل  یک عدد سیب در روز می تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد. از دیگر میوه های حاوی پکتین میتوان به  پرتقال و توت فرنگی اشاره کرد.

 لبنیات میل کنید اما کم چرب!

در زمان آلودگی هوا باید بیشتر از روزهای معمول دیگر شیر، ماست و دوغ بنوشید، زیرا فسفر، منیزیم و کلسیمی موجود در لبنیات به عنوان خنثی کننده سموم عمل کرده و تاثیر به سزایی در کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا، خواهد داشت.

میزان کلسیم موجود در بدن رابطه معکوس با جذب سرب در بدن خواهد داشت.

سیرو پیاز هم بخورید:

در زمان آلودگی هوا سیر، پیاز و تره فرنگیبه دلیل دارا بودن مقدار زیادی گوگرد می توانند از مخاط دستگاه تنفسی محافظت کنند .

 نوشیدن آب زیاد فراموش نشود

در زمان آلودگی هوا نوشیدK آب زیاد  به کلیه ها کمک می کند تا املاح اضافی از بدن خارج شود و ذرات آلودگی مدت کمتری در بدن باقی بماند .

 مواد غذایی چرب و چیلی ممنوع !

در روزهایی که آلودگی هوا بسیار زیاد است، از خوردن غذاهای چرب به خصوص چربی های جامد حیوانی و فست فودها پرهیز نمایید، زیرا مصرف چنین غذاهایی سبب تشدید کاهش توان بدنی و ذهنی شما در طول روز خواهد شد.

خوردن تنقلات کم ارزش مانند چیپس، پفک ، نوشابه های گازدار،مواد حاوی نگهدارنده مانند سوسیس و کالباس ،مواد کافئین دار مانند قهوه،نسکافه و .... را به کلی فراموش کنید.


 بیشتر بخوانید:

• آیا شیرهای استرلیزه (شیرهای با ماندگاری بالا) دارای مواد نگهدارنده هستند؟

• مصرف تن ماهی برای کودکان

• کنجد و خواص آن



1562 | 29 آذر 1396
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.