برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

وقتی چشم کودک تنبل میشود!

تنبلي چشم نوعي اختلال بينايي است كه اگر به موقع تشخيص داده و درمان نشود ، کودک را از يك چشم بسيار كم بينا يا نابينا مي كند و با تشخيص به موقع ، به راحتي و كاملا قابل درمان می باشد.

تنبلی چشم چیست؟

تنبلي چشم نوعي اختلال بينايي است كه اگر به موقع تشخيص داده و درمان نشود ، کودک را از يك چشم بسيار كم بينا يا نابينا مي كند و با تشخيص به موقع ، به راحتي و كاملا قابل درمان می باشد.

چشمان برخي كودكان ، با آنكه سالم به نظر مي رسند اما از سلامتي و ديد كافي برخوردار نيستند.

رشد و تكامل مركز بينايي در مغز از دوران جنيني تا حدود ده سالگي ادامه داشته ، اما حداكثر سرعت رشد آن تا سه سالگي است.

نتيجه تكامل دستگاه بينايي ، در اين دوران ، ديد واضح و كامل است . در اين مدت ، بخصوص در سه سال اول زندگي ، هر عاملي كه باعث اشكال ديد ، در يك يا هر دو چشم كودك شود ، رشد و تكامل دستگاه بينايي را متوقف مي سازد و در نتيجه باعث كاهش ميزان بينايي کودک مي شود . معني اين سخن آن است كه امكان دارد چشمي را كه از نظر ظاهر كاملا طيعي است از بينايي كامل و طبيعي برخوردار نباشد

هنگامی كه اشكال ديد كودك ، قبل از پنج سالگي درمان شود ، حتي اگر چشم در اين مدت تنبل شده باشد ، بينايي كامل برخواهد گشت.

پس از پنج سالگي ، هر چه درمان تنبلی چشم بيشتر به عقب بيافتد ، احتمال به دست آوردن بينايي كامل كمتر مي شود . به طوري كه پس از هفت تا ده سالگي ، درمان هيچ تاثيري در بينايي نخواهد داشت.

علائم تنبلی چشم:

اگر علت تنبلی چشم انحراف باشد ، والدین کودک را با مشکل انحراف چشم نزد چشم پزشک می برند و چشم پزشک متوجه تنبلی چشم هم می شود .

اما بزرگ ترین اشکال این جاست که ممکن است تنبلی چشم هیچ علامتی نداشته باشد به خصوص اگر یک چشم تنبل باشد. در این حالت به واسطه عیوب انکساری ظاهر چشم ها کاملا طبیعی است و به نظر نمی رسد دید کودک اشکالی داشته باشد .

بچه های ۳، ۴ ساله هم نمی توانند اعلام کنند، در دیدن دچار اشکال هستند چون همیشه همین طور دیده اند و غیراز این تجربه دیگری برای دیدن نداشته اند. در نتیجه عملا تنها راه تشخیص این مشکل غربالگری است.

پيشگيري و درمان:

تنها راه پيشگيري از تنبلی چشم تشخيص به موقع عوامل ايجاد كننده آن است و چون بسياري از اين عوامل براي خانواده ها ناشناخته است ، چشم همه كودكان بايد حداقل سه بار قبل از دبستان در زمانهاي مختلف معاينه شود.

 سه ماهگی

دو تا سه سالگي

پنج تا شش سالگي

 زمانی که تنبلی چشم در نتیجه عیوب انکساری ایجاد شود اولین اولویت در درمان ، تصحیح از طریق عینک خواهد بود و پس از آن باید کودک را به استفاده از چشم ضعیف وادار کر که این کار معمولا با بستن چشم سالم برای هفته ها یا ماه ها صورت می گیرد.

زمان طلایی برای درمان تنبلی چشم قبل از هفت سالگی است زیرا هنوز سیستم بینایی ثبات و استحکام لازم را پیدا نکرده و احتمال بیشتری وجود دارد که بینایی به حالت اول برگردد.

جهت مطالعه سایر مقالات سلامت کودک اینجا کلیک کنید.

1515 | 16 آبان 1396
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.