برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

خانواده گسسته یا پریشان

در این مقاله به دسته سوم از انواه خانواده اشاره خواهیم نمود. خانواده گسسته یا پریشان که اغلب اين خانواده ها بعلت اختلاف بين والدين ، معمولا به صورت قهر و آشتي به سر مي برند كه این مساله تاثير بسیار منفي روي كودكان مي گذارد.

 در مقالات گذشته تاکنون به دو دسته از تقسیم بندی انواع خانواده اشاره نمودیم:

1- خانواده خشک و سخت گیر

2- خانواده سهل و آسان گیر

در این مقاله به دسته سوم از انواه خانواده اشاره خواهیم نمود. خانواده گسسته یا پریشان که اغلب اين خانواده ها بعلت اختلاف بين والدين ، معمولا به صورت قهر و آشتي به سر مي برند كه این مساله  تاثير بسیار منفي روي كودكان مي گذارد.

 ویژگیهای خانواده های گسسته یا پریشان:

در خانواده های پریشان گاهي كودك به عنوان قاضي در نظر گرفته مي شود و گاهي قرباني يكي از طرفين مي گردد .

كودك علاوه بر اينكه نيازهاي رواني و جسمانيش ارضاء نمي شود ،‌ بتدريج الگوهاي پرخاشگري را مي آموزد ( کودکانی که بدون هیچ دلیلی بچه های دیگر را کتک می زنند) .

ميزان ارزش و احترامي كه هر يك از افراد خانواده براي خود قائل هستند ، بسیار اندک است .

چهره افراد خانواده گسسته غالبا عبوس و افراد خانواده معمولا غمگين ‍، گرفته ‍،‌ افسرده و بي احساس می باشند .

گوش افراد خانواده براي شنيدن خواسته هاي يكديگر سنگين است و صداي آنان يا بلند و خشن و گوشخراش است و

يا به اندازه اي آرام و نجوا مانند است كه به سختي قابل شنيدن است .

در خانواده گسسته نشانه دوستي و صميمت در بين افراد خانواده كم است و در مواردي حتي از وجود يكديگر نيز بي اطلاع هستند .

شوخي هاي افراد خانواده با يكديگر در بيشتر اوقات گزنده ‍،‌ بيرحمانه و مبتني بر قساوت قلب است

بزرگترهاي خانواده پریشان تا آن ميزان سرگرم امر و نهي كردن و دستور دادن به كوچكتر ها هستند كه به عنوان مثال پدر و

مادر هرگز نمي فهمند فرزندان آنان داراي چه ويژگيهاي شخصيتي می باشند . پدر و مادر براي دوري از يكديگر ، آن چنان خود را مشغول كارهاي خارج از محيط خانواده مي كنند كه گويي تنها وظيفه آنان كار كردن و تامين مايحتاج زندگي می باشد .

  افراد خانواده پریشان ، احساس تنهايي و بي ياور بودن مي كنند و به اين باور مي رسند كه بيچاره و نگون بخت هستند و در واقع نوعي درماندگي آموخته شده را تجربه مي كنند .

در خانواده های پریشان همه چیز یا سفید است یا سیاه!

افراد خانواده غالبا تكانشي عمل مي كنند ‍،‌ عصبي هستند ، احساس گناه و تقصير مي كنند يا بر عكس ‍ ،‌ احساس مي كنند مورد ظلم و ستم قرار گرفته اند و براي جبران اين احساس گاه با يكديگر رفتاري بسيار خشونت آميز و غير انساني دارند .

 افراد خانواده براي كنترل امورغير ممكن ،‌ تلاش فراوان مي كنند و هرگز متوجه نمي شوند كه انجام بعضي از خواسته هاي آنان به وسيله طرف مقابل ‍، غير ممكن است .

 افراد خانواده گسسته گاه گرفتار مشكل كمال طلبي مي شوند و در اين راه ،‌ هم خود متحمل فشارهاي رواني زياد مي شوند و هم بر افراد ديگر خانواده فشارهاي فزاينده اي را مي آورند

 در نظر افراد خانواده هر پديده ، شي ، صفت ،‌ مفهوم يا سفيد است يا سياه - يا خوب است يا بد - يا زيان آور است يا سودمند - يا دوست داشتني است يا غير دوست داشتني - لذا هيچ حد واسطي را در نظر نمي گيرند .

  وابستگي افراد خانواده با يكديگر نا سالم است و در اين موارد يا نسبت به احساسات ، خواسته ها و نيازهاي خود بي توجه هستند يا خود را مركز و محور عالم به حساب مي آورند و خود خواهي آنان در همه رفتارهايشان دیده میشود .

  افراد خانواده نسبت به هر موضوع يا پديده اي تعصب بي مورد و شديد نشان مي دهند و اين ويژگي باعث مي شود از استدلال ، منطق ، و عقل سليم فاصله بسيار پیدا کنند .

فرزندان درخانواده پریشان با يكديگر به رقابت ناسالم مي پردازند و موفقيت يكي از آنان در زمينه خاصي ( مثل موفقيت شغلي ‍ ، خريد يك ماشين ، و ... ) موجب رنجش ، نگراني ،‌ اضطراب و حسادت شديد افراد ديگر خانواده مي شود .

غیبت و دروغگویی اعتیاد لذت بخش در خانواده های گسسته:

افراد خانواده مسائل و مشكلات خود را انكار مي كنند و به همين دليل نيز مشكلات آنان هرگز حل نمي شود و اين مشكلات در همه ابعاد رفتاري آنان تجلي پيدا مي كند.

  خانواده گسسته در مورد خود و ديگران به داوريها و قضاوت هاي نادرست مي پردازد و يكي از اعتياد هاي مضر و در عين حال لذت بخش آنان ‍ ، غيبت و بدگوئي از ديگران است.

 دروغگويي در بين اعضاي خانواده شايع است و هر يك از افراد خانواده ياد گرفته اند كه براي اجتناب از درگيري و مشاجره هاي پايان ناپذير بعدي ، به افراد ديگر دروغ بگويند .

 به سادگي افراد خانواده به يكديگر فحش مي دهند ،‌ همچنين خشونت هاي جسمي نيز رايج است. و نگرش هر يك از افراد خانواده بر اين است كه طرف مقابل آنان فردي خود راي ،‌ نفهم ، خود خواه و ... است و بهترين راه براي به زانو در آوردن او كتك زدن و تحقير اوست.

نگرشهاي افراد خانواده در زمينه هاي مختلف ، تحريف شده است و باورداشتهايي نظير - به زن نمي توان اعتماد كرد - همه آدمها بد هستند - هر فرد بايد فقط به فكر خودش باشد و ... به سادگي تبلیغ و ترویج مي شود.

فرزندان خانواده پریشان ميل شديدي را براي مورد تاييد قرار گرفتن به وسيله اولياي خود نشان مي دهند و با از دست دادن هويت خود و نيز بر خلاف ميل و خواسته خويش ‍، به خواسته هاي هر چند نادرست پدر و مادر يا بزرگترها تن در مي دهند.

   افراد در خانواده پریشان از اضطراب دائمي و احساس سردرگمي در رنج هستند و به همين دليل ، اختلالات شناختي ، هيجاني و نيز اختللات رفتاري در بين اين خانواده ها شايع است.



منبع: www.koodak.org

سرکار خانم دکتر نیک زاد



2183 | 15 آبان 1396
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.