برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

این بازیها نباید فراموش شوند!

آشنایی با بازیهای یه "قل دو قل" ، "هفت سنک" و "الک دولک"
قسمت دوم:
در قسمت قبل به تعدادی از بازیهای سنتی اشاره کردیم در این مقاله نیز سعی میکنیم شما را با چند بازی سنتی دیگر آشنا نماییم.

یک قل دوقل :
دو تا چهار نفره و در فضای بسته و به وسیله ۱۰ سنگ برای هر نفر برگزار می‌شود و معمولا رده سنی ۱۰ تا ۱۵ سال آن را انجام می‌دهند.
نحوه انجام بازی:
بازیکنان سنگ‌های خود را روی هم می‌ریزند. یکی از آن‌ها همه‌ی سنگ‌ها را در مشت خود می‌گیرد و به هوا پرتاب می‌کند. در این فاصله دست خود را زیر سنگ نگه می‌دارد و هنگامی که سنگ‌ها روی دست او قرار گرفتند، دوباره آن را به هوا می‌اندازد اما این بار هنگام فرود آمدن سنگ‌ها، آن‌ها را در مشت خود می‌گیرد و سعی می‌کند تا جایی که ممکن است تعداد کم تری سنگ روی زمین بریزد، سپس سنگ‌های مشت خود را می‌شمارد. اگر تعداد آنها فرد باشد، بازنده و در غیر این صورت برنده است و به عنوان جایزه نصف سنگ‌های مشت خود را برای خود کنار می‌گذارد  و بقیه را برای دور بعدی بازی می‌گذارد.
  هفت سنگ :
این بازی هم بازی گروهی است که در فضای باز انجام می‌شود. این بازی به وسیله هفت تکه سنگ و یک عدد توپ انجام می‌شود که به ایجاد روحیه همکاری، تقویت و مهارت در نشانه گیری، بهبود سرعت و تمرکز حواس کمک می‌کند.
نحوه انجام بازی:
 در این بازی از بین بازیکنان دو نفر به عنوان استاد انتخاب می‌شوند. این دو استاد یاران گروه خود را انتخاب می‌کنند. آن گاه سنگ‌ها را از بزرگ به کوچک روی هم می‌چینند و گروه اول (شروع کننده بازی) در مقابل سنگ‌ها و به فاصله حدودا پنج متر از آن‌ها می‌ایستد. افراد گروه دوم هم پشت سنگ‌ها قرار می‌گیرند. سپس یکی از افراد گروه اول، توپ را به طرف سنگ‌ها پرتاپ می‌کند. اگر توپ به سنگ‌ها اصابت کند، گروه دوم توپ را بر می‌دارد و به قصد زدن گروه اول، آنها را دنبال می‌کند. گروه اول هم سعی می‌کند در موقعیتی مناسب، دوباره سنگ‌ها را روی هم بچیند به طوری که توسط یاران حریف هم زده نشود. این گروه در صورت موفقیت برنده شده و دوباره شروع کننده بازی خواهد بود. اما اگر هنگام پرتاپ، توپ به سنگ‌ها اصابت نکند، گروه اول بازنده است و جای دو گروه عوض می‌شود.

الک دولک:
یک بازی دست جمعی است با حداقل در هردسته ۱۰ نفر و رده سنی ۱۲ تا ۱۷  سال
وسایل بازی : دو تا آجر یا سنگ ، یک قطعه چوب به طول ۱۰سانتی متر به نام الک(کوچک تر) و یک قطعه چوب به طول یک متر به نام دولک (بزرگ تر)
محل بازی : فضای باز، زمین صاف و هموار
هدف بازی رشد مهارتهای حرکتی ، چابکی و تقویت عضلات دست و پا است.
نحوه انجام بازی:
درانتخاب یار ، سرعت و قوای جسمانی اهمیت دارد.بعد از یارگیری،دو دسته بین خودشان قرعه می‌اندازند تا معلوم کنند کدام دسته بازی راشروع کنند.سردسته ای که می‌خواهد بازی را شروع کند،در یک محل از زمین بازی دو تا سنگ را به فاصله یک وجب دست،کنار هم قرار می‌دهد.بعد چوب الک را روی آن می‌گذارد وچوب دولک را به دست می‌گیرد.یارانش هم دور سردسته جمع می‌شوند.آن وقت با اجازه سر دسته دوم بازی را شروع می‌کنند.

ابتدا نوک چوب دولک را زیر چوب الک می‌گذارد و با چند بار حرکت دادن آن به چپ و راست،با یک حرکت چوب الک را به هوا پرتاب می‌کند.دراین هنگام دسته مقابل که منتظر پرتاب شدن چوب الک درهوا هستند ،به دنبالش می‌دوند تا آن را بگیرند. اگرچوب الک را درهوا گرفتند،بازی به نفع آنها تمام می‌شود و گروه با زنده بازی را به گروه دوم واگذار می‌کنند.اما اگرچوب الک را نگرفتند،یکی ازبازیکنان همان دسته اول، چوب الک را برمی دارد و از همان محلی که به زمین افتاده است به طرف محلی که از آنجا به هوا پرتاب شده،نشانه گیری کرده و پرتاب می‌کند.طوری که در همان محل به زمین بنشیند.

دراین وقت بازیکنی که الک را به هوا پرتاب کرده است ، در آن محل ایستاده تا با چوب دولک مانع به زمین رسیدن چوب الک شود. حتی می‌تواند با همان چوب دولک به چوب الک بزند وآن را دوباره به هوا پرتاب کند.اما اگر نتواند مانع به زمین افتادن الک شود ،این بار نوبت آن بازیکن تمام شده و بازی را به یکی از یاران خود تحویل می‌دهد که بازی را ادامه دهد.

ولی اگر الک راطوری زد که به هوا پرتاب شد ، درمحلی دیگر به زمین افتاد ، همان بازیکن که الک را به هوا پرتاب کرده با چوب دولک فاصله بین الک تا محلی که چوب الک از آنجا به هوا پرتاب شده را اندازه گیری می‌کند و گروهشان امتیازمی گیرد.(هریک بار اندازه دولک ،یک امتیازاست) بازی دوباره ادامه پیدا می کند تاهر دسته که تؤام است حدنصاب امتیاز راکسب کند برنده بازی می‌شود.

 

 
2441 | 7 آبان 1396
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.