برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

بخور، نخورهای ماه اول بارداری

سه ماهه اول بارداری زمانی است که رشد و تغییرات، سریع اتفاق می‌افتد و ضروری است تا مواد مغذی مورد نیاز برای این تحولات تأمین شود.

در ماه اول بارداری چه بخوریم؟

در روزهای اول تخمک گذاری ،مواد غذایی سرشار از فولات:

در روزهای اول تقسیمات مکرر سلولی و تشکیل DNA صورت می‌گیرد و این فرآیند به مقادیر بالایی از فولات نیاز دارد. در حقیقت از سه ماه پیش از بارداری لازم است سطح فولات بدن مادر افزایش یابد.

مواد غذایی حاوی فولات:

این مواد عبارت‌اند از: حبوباتی چون لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سفید، عدس، نخود، سبزیجاتی چون سبزیجات برگ سبز، اسفناج، مارچوبه، بروکلی، کلم چینی، کلم سفید و از گروه مواد پروتئینی، زرده تخم‌مرغ، گوشت اندام‌ها، جگر، تخم پرندگان، ماهی و نیز گندم و موز.

بادام فراموش نشود! بادام منبع غنی از فولات است که یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای این دوران می‌باشد . خوردن مواد مغذی مانند بادام سطح فولات مادر و نوزاد را بالا می‌برد که برای یک بارداری سالم مورد نیاز است.

دو هفته بعد از تخمک‌گذاری، میوه‌های زرد و نارنجی

13روز پس از تخمک‌گذاری، زمان تشکیل قشر اولیه می‌باشد که در حقیقت تشکیل پوست، مو، لنز چشم، آستر گوش، بینی، دهان، مقعد، مینای دندان و ... در این دوره رخ می‌دهد.  در این زمان اهمیت ویتامین‌های A,E,C برای این منظور مشخص می‌شود.

مواد غذایی حاوی ویتامین   :

 جگر، قلوه، زرده تخم‌مرغ، سیب‌زمینی شیرین، هویج، کدوحلوایی، زردآلو، هلو، گرمک، طالبی، گوجه‌فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی، کلم بروکسل، سبزیجات دارای برگ سبز و نیز میوه‌ها و سبزی‌های زرد و نارنجی رنگ .

 مواد غذایی حاوی ویتامین C :

 فلفل دلمه‌ای زرد، گوجه‌فرنگی، لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، طالبی، کیوی، کلم پیچ، کلم بروکلی، کلم بروکسل، انبه، آناناس، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی .

مواد غذایی حاوی ویتامین :

کشمش قهوه‌ای، بادام، جوانه گندم، روغن آفتابگردان، روغن ذرت، رون کلزا، روغن بادام‌زمینی، زرده تخم‌مرغ و مخلوط مغزها.

3 هفته پس از تخمک‌گذاری، جگر و ماهی فراموش نشود!

برای تمایز و تکامل سیستم عصبی ویتامین B12 ، امگا 3، فولات و کولین از اهمیت بسزای برخوردار می‌باشند .

 مواد غذای حاوی B12  :

جگر، قلوه، شیر و فرآورده‌های لبنی، گوشت و نیز تخم پرندگان .

مواد غذایی حاوی امگا 3 :

برای تامین اسید چرب امگا 3 مورد نیاز بدن از انواع فراورده‌های دریایی مانند ماهی‌ها، میگو و ... بالاخص ماهی ساردین می‌توان استفاده نمود. گیاه خرفه نیز از منابع گیاهی این اسید چرب می‌باشد.

4 هفته بعد از  تخمک‌گذاری، با ویتامین A

 23-25 روز پس از تخمک‌گذاری، قلب شروع به تپش می‌کند و گردش خون ناقصی ایجاد می‌شود که واقعی نمی‌باشد، زیرا رشد عروق خونی کامل نشده است. در این زمان اهمیت توجه به رژیم غذایی غنی از ویتامین A مشخص می‌شود.


در ماه اول بارداری چی نخوریم !!

کافئین : مصرف مقدار زیاد کافئین در روزچه از طریق قهوه، چای، نوشابه، شکلات یا نوشابه‌های انرژی‌زا در طول دوران بارداری با خطر سقط‌جنین همراه است

پنیر نرم : بهتر است از مصرف پنیرهایی مثل پنیر فتا، پنیر بز و سایر پنیرهای نرم خودداری کنید. اما چرا؟ چون ممکن است پاستوریزه نباشند و آلوده به لیتریا باشند باکتری که می‌تواند موجب مسمومیت غذایی شود .

گوشتهای خام یا نیم پز، ماهیهای حاوی جیوه :جیوه یک نوروتاکسین است که رشد مغز جنین را مختل می‌کند

ماهی‌هایی مثل: کوسه، شمشیر‌ماهی، ماهی تن آلباکور و شاه‌ماهی خال‌مخالی. اما همه انواع ماهی‌های تن بد نیستند. اگر عاشق ساندویچ ماهی‌تن هستید، بهتر است از ماهی‌تن‌های کنسروی استفاده کنید که مقدار جیوه آن بسیار کم است و آن را به حداکثر یک یا دو بار در هفته محدود کنید .

تخم مرغ  :فقط تخم‌مرغی را خریداری کنید که در یخچال گذاشته شده است و هر کدام که شکستگی یا ترک داشت را دور بیندازید. از خوردن تخم‌مرغ عسلی خودداری کنید

3670 | 4 مهر 1396
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.