برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

ترس از مدرسه و راهکارهای مقابله با آن

اضطراب جدایی در کودکان معمولاً در سنین 6- 36 ماهگی است که در بعضی مواقع تا روز اول شروع مدرسه ادامه پیدا می‌کند....
فهیمه ثابتی عضو هیئت علمی دانشگاه ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اضطراب کودکان در روز اول مهد و مدرسه افزود: اضطراب جدایی در کودکان معمولاً در سنین 6- 36 ماهگی است که در بعضی مواقع تا روز اول شروع مدرسه ادامه پیدا می‌کند، ما در کودکان اصطلاحی داریم به نام ترس از مدرسه یا اضطراب از مدرسه که معمولاً در بدو ورود به مدرسه در کودکان اتفاق می‌افتد که می‌توانیم با برخی از اقدامات این حالت را از بین ببریم و یا کاهش دهیم.

کودکانی که معمولاً کمتر به مهد رفتند و همیشه با پدر و مادر بودند  وابستگی‌شان به پدر و ما‌در زیاد بوده که حالت ترس و اضطراب از مدرسه در این افراد به وجود آمده است.
این حالت در بین کودکانی که مادر شاغل دارند، کمتر است و اضطراب در کسانی است که مراحل مهد و پیش‌دبستانی را طی نکرده‌اند اما می‌توان با راهکارهایی این مشکل را حل کنیم.

گهگاهی مشکلات والدین و مشاجره آنها باعث می‌شود که کودک دچار اضطراب از مدرسه شود چون دائم به این موضوع فکر می‌کند که اگر روزی به مدرسه برود و یکی از والدین او را ترک می‌کند و یا اینکه چند وقتی یکی از والدین را نبیند این نگرانی در کودک ایجاد می‌شود و دوست دارد که در خانه بماند در حالی که ما فکر می‌کنیم که بچه‌ها نمی‌فهمند و معمولاً ترس بیرون رفتن از خانه را دارند که این اضطراب هم در قالب اضطراب مدرسه جای می‌گیرد.

راهکارهای مقابله با اضطراب و ترس از مدرسه :
- بچه‌ها را از سن پیش‌دبستانی (3-6 سالگی) که سن پیشرفت نامیده می‌شود، به خصوص در اواخر این دوره، زمانی کوتاه از پدر و مادر دور کنیم و در نزد اطرافیانی بگذاریم که مورد اعتماد هستند و این زمان یک یا دو ساعت بیشتر نباشد، زیرا ممکن است در این دو ساعت از خود مقاومت نشان دهد.

- معلم‌ها بگذارند که والدین فرزندان یک ساعتی پیش بچه‌ها بنشینند، چه در مهد و چه در مدرسه تا بچه‌ها با محیط آنجا آشنا شوند و این وضعیت به کودک کمک می‌کند تا به اطراف خود توجه کند در حالی که در همان ساعت‌های اول کودک می‌بیند که هم‌سن و سال‌های خود بدون پدر و مادرشان هستند اضطراب و ترس آن برطرف می‌شود و از والدین می‌خواهد که بروند.

- در سنین پایین به کودک مهارت حل مسئله را آموزش دهیم تا زمانی در مدرسه توسط دوستان اذیت نشود و یاد بگیرد که چگونه با واقعیت‌ها روبه‌رو شود که این مهارت کمتر در سال‌های اول مدرسه آموزش داده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایران خاطرنشان کرد: اگر علائم روحی شدید و یا اضطراب بیش از حد و علائم جسمی شدید در کودکانمان بود نیاز به یک مشاوره و روانپزشک دارد که اول علت آن را جویا شویم و بعد تجویز داروهای ضداضطراب و ضدافسردگی می‌شود.

اضطراب رفتن به مدرسه در کودک با علائمی از جمله بهانه دل درد و سردرد که وقتی والدین به او می‌گویند به مدرسه نرو بلافاصله خوب می‌شود و جزء علائم ظاهری غیرجدی است و باید به این علائم توجه شود و گهگاهی اضطراب‌های شدید که در زمان کوتاه درمان نمی‌شوند، وجود دارد که حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

1979 | 26 شهریور 1396
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.