برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

مصرف مکمل زینک و بلوغ زودرس در کودکان

نشانه های بلوغ زودرس در کودکان:

 بلوغ زودرس کودکان و نوجوانان یکی از مواردی است که امروزه ذهن بسیاری از والدین و کودکان را مشغول کرده وبعنوان یکی از نگرانی های والدین کودک مورد توجه قرار گرفته است. بلوغ زودرس زمانی مطرح میشود که علائم ثانویه بلوغ جنسی در دخترها قبل از سن 8 سالگی و در پسرها قبل از سن 9 سالگی بروز نماید هر چند در بعضی از مراجع پزشکی تحت تاثیر عوامل محیطی مستعد کننده جوامع پیشرفته امروزی این سن به کمتر از 7سالگی در دختران و کمتر از 8 سالگی در پسرها تقلیل یافته است.علائم اولیه صفات ثانویه جنسی در دختران افزایش سایز و قوام سینه ها و رشد موهای زائد زیر بغل و ناحیه تناسلی و در پسرها رشد و تغییر رنگ کیسه بیضه ها و افزایش اندازه بیضه ها همراه با رشد موهای زائد میباشد که اغلب با تغییراتی در حالات روحی و روانی کودک نظیر پرخاشگری و زودرنجی همراه میگردد.

چرا جلوگیری بلوغ زودرس مهم است ؟

 

بلوغ زودرس از دو جنبه اهميت زيادي دارد ، جنبه اول علت ايجاد کننده آن است که پزشک متخصص با انجام آزمايشات لازم و پيگيريهاي منظم و دقيق نوجوانان مبتلا ، در طي مدت طولاني بدنبال علت ايجاد آن مي گردد و جنبه دوم اثر بلوغ زودرس روي رشد قدي و رواني نوجوان است .


یکی از علل شایع بلوغ زودرس در کودکان که در جوامع امروزی جای تامل بیشتری دارد عوامل محیطی و خارجی هستند:
  •   استفاده از مواد غذایی حاوی مواد نگهدارنده مانند غذاهای آماده و کنسرو شده و فست فودها و مصرف زیاد ترکیبات حاوی کافئین مانند شکلات قهوه و نسکافه و استفاده "بی رویه"  و "سرخود" از مکملهای دارویی و ترکیبات حاوی 🔻زینک🔻 یکی دیگر از علل رایج بلوغ زودرس در کودکان امروزی میباشد.
  •   استفاده کنترل نشده کودکان از وسایل الکترونیکی ارتباطی نظیر گوشی های موبایل تبلت ها کامپیوتر و گشت و گذارهای کنترل نشده در فضاهای مجازی نظیر اینترنت و تماشای برنامه های تلویزیونی خصوصا شبکه های ماهواره ای که مناسب سن کودک نمیباشد یکی از علل شایع بلوغ زودرس در کودکان می باشد.
  •  دیر خوابیدن کودک در هنگام شب و عادت به شب بیداری نیز از علل زمینه ساز بلوغ زودرس میباشد.
  •  یکی دیگر از علل زمینه ساز این اختلال محیطی است که کودک در آن محیط پرورش مییابد دوستان، اطرافیان، محیط مدرسه و منزل اگر کنترل نشده و دور از مسائل اخلاقی و ارتباطات سالم باشد سبب آگاهی بیشتر کودکان از مسائل جنسی و نهایتا منجر به بروز بلوغ زودرس میگردد.
عوارض بلوغ زودرس:

کودکان در مقابل استرسهاي زمان جواني قرار مي گيرند و نمي دانند چه کار بايد بکنند . اين کودکان از نظر جسمي تظاهرات بلوغ را دارند ولي تجربه کافي را ندارند . دختران با ظاهر شدن علائم پريود ممکن است دچار مشکلات روحي گردند . در هر دو جنس بدليل افزايش تمايل به شهوت ، رفتارهاي ناهنجار مثل خودارضايي شيوع دارد .
عارضه اصلی بلوغ زودرس در کودکان سبب اختلال رشد نهایی قد این کودکان است بطوری که اغلب به ازای هر سال تعجیل در بلوغ حدود 5 تا 6 سانتیمتر از قد مطلوب ونهایی آنان کاسته خواهد شد.اولین قدم در تشخیص بیماری اغلب انجام یک گرافی ساده از مچ دست کودک و تعیین سن استخوانی اوست که میتواند وجود یا عدم وجود اختلال را تایید کند و بعد از آن پزشک میتواند با انجام آزمایشات هورمونی و در صورت لزوم درخواست مطالعات رادیولوژیک نظیر سونوگرافی از رحم وتخمدان ها و... به تشخیص نهایی برسد.

اکثر موارد بلوغ زودرس در مواقعی که اختلال هورمونی عامل آن باشد با درمان مناسب براحتی قابل کنترل می باشد و در مواردی نیز که علت بلوغ زودرس ژنتیکی یا تحت تاثیر عوامل محیطی می باشد ضمن کنترل و محدود کردن عوامل مسبب می توان با استفاده از داروهایی که سبب تاخیر و کندی روند بلوغ می شوند بدون عارضه جدی و دراز مدت نسبت به درمان بیماری اقدام نمود و اکثر دختران تا سن قبل 12 سالگی و پسران تا سن قبل 14 سالگی به راحتی قابل درمان می باشند.

2808 | 16 آذر 1395
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.