برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

اگر فرزندتون به حرفتون گوش نميده،اشكال تربيتي از شماست

بارها از پدر و مادر ها شنیده ایم که بچه ام به حرفم گوش نمیکنه و بارها باید یه چیزو ازش بخوام. هر تذکری که میدم باز کار خودش را میکنه و با من لجبازی میکنه! چه کار کنم؟

اگر فرزندتون به حرفتون گوش نميده و مجبوريد بارها چيزي را ازش بخوايد و اخرش تنبيهش كنيد و داد بزنيد يعني اشكال تربيتي از شماست.(دکتر فرهنگ کولایی )
 كودك به خاطر آسيبي كه خورده از خودش بدش مياد و ترجيح ميده با شما بجنگه و آخرش هم تنبيه بشه. بسياري از پدر مادرها تربيت رو با فرماندهي و زورگويي اشتباه ميگيرند. اين نگاه غلطه، اشتباهه و ويرانگره.
در موارد جزيي كه مشكل سلامتي و خطر جسمي براي كودكانمون ايجاد نميشه، بگذاريد هميشه بچه ها تصميم گيرنده زندگيشون باشن! انتخاب غذا، خريد غذا از بيرون، جاي نشستن، انتخاب لباس و... .

 ما با اين كار چند چيز رو به كودكمون ياد ميديم:
  • يك تو خوبي و حرف و كارت درسته
  • نظر و عقيده تو خوب و محترمه و با ارزش
وقتي ما در موارد جزيي و كم اهميت به حرف كودكمون گوش ميديم اونها در مسائل مهم با ما مشورت ميكنن و به ما توجه ميكنن.اين احساس آزادي و راحتي به كودكانمون استقلال ميده ،فرصت رشد و انتخاب ميده. اشتباه هم بكنن ازش ياد ميگيرن و مي آموزند زندگي لج و لجبازي نيست. اگر  من روزي دو دفعه به خواسته هاي كوچك فرزندم گوش بدم حتي اگر اشتباه باشه احتمال اینكه او كم كم توجهي به حرفاي من بكنه و من بتونم اونو به راه بيارم به مراتب خيلي بهتر از لجبازيه.
دادن پاداش:  تشویق باعث رشد اعمال نیک و حرکت به سوی ترقِّی می شه. ما بايد كار خوب را با لذت در ذهن كودك گره بزنيم. اين لذت شامل كتاب خوان شدن كودك، درس خواندن، تميز كردن اتاق، مسواك زدن، آموزش صحيح دستشويي رفتن، و ديگر روشهای تربيتي كودكه.
دادن پاداش به اين شكل است كه براي كار خوب كودك پاداشي در نظر گرفته بشه. اين پاداش مي تونه از گرفتن برچسب و استيكر، تا رفتن به شهر بازي يا خريد اسباب بازي باشه. در ابتدا هر بار كودك بعد از انجام كار خوب پاداش دريافت مي كنه. به مرور كه كار خوب نهادينه شد دادن پاداش يك بار در ميان، دوبار در ميان و در اخر به صورت تصادفي باشه. اينجاست كه انجام اون كار در ذهن كودك براي تمام عمر با لذت گره خورده!
2206 | 13 آذر 1395
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.