برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

آیا ژله برای کودکان مفید است؟

ژله فرآورده ای است كه از مخلوط كردن شكر و مواد قندی، مواد ژله كننده مانند ژلاتین و یا پكتین و... رنگ و اسیدهای مجاز تهیه میشود .

  ژله به دو صورت گیاهی و حیوانی تهیه میشود و در بحث تهیه ژله گیاهی، اگر فیبریا تفاله فیبر را با آب و اسید بجوشانیم، میتوان به شبه ژلهای دست یافت كه به آن ژله گیاهی گفته میشود، ولی آنچه كه هم اكنون در بازار یافت میشود همان ژله حیوانی است كه در ساخت پاستیل نیز از آن بهره میبرند .

95 درصد از حجم ژله را آب تشكیل میدهد و فقط 5 درصد باقیمانده آن حاوی مواد خشك است كه قسمت اعظم این مواد خشك را پروتئینی به نام ژلاتین تشكیل میدهد كه از نظر تركیبات اولیه اش، اسید آمینه كاملی ندارد، بنابراین تمام نیاز بدن را تامین نمیكند، ولی با این وجود اسیدهای آمینه خوبی جهت ساخت پروتئینهای بدن به شمار میروند كه در رشد،نمو و سلامتی افراد هیچ ضرری را ایجاد نمی كنند .

ژله یكی از دسرهای پر طرفدار در بین كودكان است و می توان با مخلوط كردن انواع میوه در ژله ها آنها را با میوه آشتی داد.

دكتر احمد رضا درستی متخصص تغذیه ورئیس دانشكده و انستیتو تحقیقات تغذیه وصنایع غذایی كشور می گوید :مصرف ژله نباید به گونه ای باشد كه در كودكان احساس گرسنگی را رفع كند چرا كه آن وقت آن ها از مصرف میوه و سبزیجات پرهیز خواهند كرد و ژله را جایگزین مواد غذایی مفید خواهند كرد. بنابراین مصرف ژله به هنگام و به اندازه در كودكان حائز اهمیت است .

دكتر درستی با اعلام این مطلب می افزاید: در 100 گرم ژله، 7 میلی گرم كلسیم موجود است در صورتی كه هر فردی به طور معمول، روزانه به 800 میلی گرم كلسیم احتیاج دارد، قابل ذكر است ژله از نظر داشتن ویتامین D و چربی، كاملا صفر است.مقدار انرژی حاصله از آن به دلیل مقدار كمی پروتئین و قند موجود در آن است. این متخصص تغذیه ضمن اشاره به این مطلب می گوید: در هر 100 گرم ژله، 5 میلی گرم سدیم و پتاسیم موجود است كه افراد می توانند در طول روز 500 میلی گرم سدیم، دریافت نمایند.وی خاطرنشان می كند: این مقدار ژله حاوی 0/4 میلی گرم آهن است در حالی كه مردان در طول روز به 10 میلی گرم و زنان 15 میلی گرم آهن نیازمند هستند.

از سوی دیگر مصرف ژله به دلیل داشتن ویتامینهای گروه B نیاسین واملاح معدنی مانند پتاسیم كلسیم آهن و مس و فسفر و اسیدهای آمینه به منظور رفع كم خونی و كم اشتهایی مفید بوده و توصیه می شود.

باید گفت ژله انرژی دهنده قوی است كه مصرف آن اشتها را منظم كرده و به هضم غذا و رشد و نمو كودكان كمك شایانی می كند.

متخصصان بر این باورند كه ژله به دلیل خاصیت ضد میكروبی برای كودكان و افراد پیر و به طور كلی كسانی كه سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است دسر مناسبی به شمار می آید توجه داشته باشید بهتر است ژله بعد از صرف وعده های اصلی غذا مصرف شود زیرا در غیر این صورت اشتهای افراد را كاهش می دهد و موجب جذب نشدن ویتامینهای اصلی غذا می شود.

در هنگام خرید ژله باید به نشان استاندارد و كد بهداشتی آن توجه كرد زیرا این احتمال وجود دارد كه در انواع تقلبی مواد اولیه با كیفیت به كار نرود كه نمونه آن استفاده از رنگهای غیر مجاز برای تغییر رنگ پودرهای ژله است.


برای استحکام هرچه بیشتر  استخوان‌های کودک و ترغیب وی به خوردن مواد غذایی حاوی کلسیم ژله یکی از سایر خوراکی های مفید برای کودک است که می توانید با گنجاندن میوه ها و آب میوه های مفید برای کودکتان تهیه کنید اما در نظر داشته باشید که در حال حاضر، ژله‏ های آماده موجود در بازار که با رنگ‏ها و طعم ‏های مختلف عرضه می ‏شوند، از نظر تغذیه ‏ای مناسب کودکان نیستند زیرا در بروز حساسیت در آنها نقش دارند و ممکن است در برخی از بچه‌ها که زمینه آلرژی دارند، باعث بروز حساسیت به صورت خس‌خس سینه یا کهیر شوند.

اگر می‌خواهید بچه‌ها تغذیه سالمی داشته باشند، انواع مغزها، میوه و سبزی‏ها را در برنامه غذایی‌شان بگنجانید و با استفاده از مخلوط آبمیوه‏ های طبیعی با ژلاتین ‏های استاندارد، ژله خانگی تهیه کنید. می‏ توانید علاوه بر آبمیوه‏ های طبیعی، انواع میوه‏ ها یا بستنی را نیز به ژله اضافه کنید.



2986 | 25 مهر 1395
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.