برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

چرا کودکان باید حبوبات مصرف کنند

با مصرف درست و به اندازه حبوبات به جنگ چاقی بروید!

 فیبر و قندهای موجود در حبوبات، باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی و کنترل اشتها می شوند. این ماده غذایی منبع پروتئینی گیاهی است و اگر همراه با گروه غلات در برنامه غذایی گنجانده و مصرف شود، پروتئین کافی برای رشد کودکان فراهم می آورد.

حبوبات علاوه بر داشتن پروتئین به دلیل وجود فیبر فروکتو الیگوساکارید، منبع مفیدی از ریزمغذی ها محسوب می شوند و در صورت مصرف مقادیر کافی، مواد مورد نیاز برای رشد و تکامل کودکان را تامین می کنند .

با مصرف حبوبات به جنگ چاقی بروید:

متاسفانه برخلاف جایگاهی که حبوبات در گذشته در برنامه غذایی ایرانی ها داشته اند، امروزه دیگر سهمشان کمتر شده و به علت مصرف غذاهای آماده و فست فودها، دیگر افراد تمایل کمتری به استفاده از آنها دارند. نتایج تحقیقات متعدد نشان می دهد کسانی که حبوبات مصرف می کنند، احتمال ابتلایشان به چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد. مصرف این دسته از مواد غذایی، باعث کنترل میزان دریافت انرژی و در نتیجه پیشگیری از بروز چاقی نیز می شود زیرا قند موجود در آنها به تدریج جذب و نهایتا فرد دیرتر گرسنه می شود در حالی که غذاهایی مانند نان های سفید (باگت، لواش و نان های فانتزی)، سیب زمینی، برنج و شکر به سرعت هضم و قند یا انرژی موجود در آنها خیلی زود آزاد می شود بنابراین فرد زودتر گرسنه خواهد شد. نتیجه اینکه در جامعه امروزی که بیشتر افراد با مشکلات چاقی و چربی خون دست و پنجه نرم می کنند، مصرف انواع حبوبات در وعده های غذایی بسیار مفید است .

هفته ای ۳ تا ۴ واحد حبوبات را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

مصرف حبوبات به خصوص در کودکانی که در سنین رشد هستند، اهمیت بیشتری دارد چراکه پروتئین مطلوب برای رشد شان تامین خواهد شد. بنابراین گنجاندن آنها در رژیم بچه ها یک عادت غذایی مناسب محسوب می شود. البته بسیاری از افراد از خوردن آنها امتناع می کنند که یکی از دلایل مصرف کم حبوبات، طعم نه چندان مناسب آنهاست، بنابراین پیشنهاد می شود چاشنی هایی مانند آبلیمو و رب گوجه فرنگی را به غذاهایی که با حبوبات تهیه می کنید، بیفزایید.


 دکتر احمد اسماعیل زاده

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

2737 | 6 بهمن 1396
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.