برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

مادر اولین معلم ذائقه کودک

گرایش بیشترکودکان به سمت غذاهای شور، شیرین و چرب است و این نوع ذائقه توسط اولین معلم تغذیه تمام کودکان یعنی مادران آن‌ها در وجودشان نهادینه شده. کودک از طعم غذاها تاپیش از این هیچ تجربه ای نداشته. پس لزوما آنچه مورد پسند ماست مطلوب کودکان نباید باشد. هرچه که مادران از بدو شروع غذای کمکی از چاشنی‌ها، نمک، ش
گرایش بیشترکودکان به سمت غذاهای شور، شیرین و چرب است و این نوع ذائقه توسط اولین معلم تغذیه تمام کودکان یعنی مادران آن‌ها در وجودشان نهادینه شده. کودک از طعم غذاها تاپیش از این هیچ تجربه ای نداشته. پس لزوما آنچه مورد پسند ماست مطلوب کودکان نباید باشد.
 هرچه که مادران از بدو شروع غذای کمکی از چاشنی‌ها، نمک، شکر و روغن کمتری برای طعم دادن به غذای بچه‌ها استفاده کنند میل آن‌ها به خوردن گوشت‌های پخته یا بخارپز، سبزی‌های خام یا پخته و لبنیات هم بیشتر می‌شود. به عبارت ساده‌تر بچه‌ها هر آنچه را که از کودکی به آ‌نها خورانده می‌شود با همان طعم دوست دارند.
حالا مادری که از 6 یا 7 ماهگی طعم خوراکی‌های چرب، سرخ کردنی، شور یا شیرین را به فرزندش چشانده،چطور میتواند توقع داشته باشد که او در 3 یا 4 سالگی به خوردن سبزی‌ها علاقه نشان دهد!؟


از طرف دیگر، منش غذا خوردن با الگوبرداری از سایر افراد خانواده در کودک شکل می‌گیرد. یعنی بکودک نوع غذا خوردن را ابتدا از پدر و مادر سپس از خواهر و برادر و در نهایت هم از جامعه همسالان خود در مدرسه یا محیط یاد میگیرد.

تندتند غذا خورن، حرف زدن موقع غذا خوردن یا جدا کردن اجزای غذا مانند پیاز یا گوجه یا گوشت ، واکنش متفی یا مثبت نسبت به خوردن بعضی از خوراکی‌ها وتوسط اعضای خانواده و همسالان کودک به طور حتم در کودک ما تکرار خواند شد بنابراین می‌بینید که خانواده می‌تواند نقش بسیار پررنگی در شکل‌گیری ذائقه و خوب یا بدغذا شدن کودک‌ داشته باشند.

برای دانلود فایل روی لینک دریافت فایل کلیک کنید.

3245 | 6 شهریور 1395
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.