برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

اگر کودک قد بلند می‌خواهید خواب او را تنظیم کنید

از دیگر عوامل محرک در ترشح هورمون رشد، خواب شبانه است که مقدار مورد نیاز آن در هر فرد متفاوت است. زمان خوابیدن دارای اهمیت زیادی است، زیرا هورمون رشد در آغاز و نیمه‌های شب ترشح می‌شود و طبیعی است کودک و نوجوانی که دیر به رختخواب برود، از میان کافی هورمون رشد بهره نمی‌برد.

به طور کلی زمان خواب کافی برای هر فرد به شرح زیر می‌باشد:
  • کودک یک تا سه سال: ده ساعت خواب
  • سه تا شش سال: ده تا دوازده ساعت خواب
  • شش تا دوازده سال: حدود ده ساعت خواب
  • دوازده سال به بالا: حداقل هشت و نیم تا نه ساعت خواب

تاثیر تغذیه بر قد کودک:

تغذیه مناسب و صحیح، کودک را از قدی که ژنتیک برای او تعیین کرده بلند تر نمی کند اما تغذیه غلط و غیر اصولی او را از رسیدن به قدی که می تواند داشته باشد، باز می دارد.

 براي داشتن وضعيت مناسب هورموني يکي از عوامل مهم وزن مناسب است زيرا وزن اضافي، بلوغ زودرس را به دنبال خواهد داشت و رشد قدي را محدود خواهد کرد. براي رسيدن به قد مطلوب، بايد وزن کودکان را در محدوده طبيعي حفظ کرد.

 از طرفي ترشح هورمون رشد که تاثير مهمي در رشد مطلوب دارد، کاملا تحت تاثير تغذيه فرد است و با مصرف زياد مواد قندي و گلوکز کاهش و با مصرف غذاي غني از پروتئين افزايش مي‌يابد.

علاوه بر تغذیه صحیح و محدوده مناسب وزنی ،خواب مناسب، فعاليت فيزيکي نیز بر قد کودک تاثیر گذار است.

موادغذایی مناسب بر رشد قدی کودک

مصرف روزانه مواد غذایی زير جهت رشد قدی مناسب توصیه میشود:
روزانه يک عدد تخم مرغ - عسل - خرما - بادام - گردو - فندوق - پسته - کشک  - شير گاو  - ماست_ روغن زيتون - روغن کنجد - روغن حيواني - تخمه کدو - قره قروت - شيره خرما - کلم - پنير - اسفناج - زردالو - طالبي - هويج - پرتقال - ليموترش - جگر -  ماهي قزل آلا -  گوجه فرنگي - ماهي و ميگو - بادام زميني
2862 | 9 تیر 1395
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.