برای مشاهده لیست مهدکودک ها روی منطقه کلیک کنید

اگر غذای کودک را در زودپز بپزم خواصش را از دست میدهد؟

اگر غذای کودک را در زودپز بپزم خواصش را از دست میدهد؟ چه روشی برای حفظ مواد مغذیِ حبوبات و سبزیجات و سایر مواد بهترست؟ اینها سولاتیاست که اکثر مادران با آن مواجه هستند.

چه روشی برای حفظ مواد مغذیِ حبوبات و سبزیجات و سایر مواد بهتر است؟

در حین آب پز کردن مواد غذایی در قابلمه، پخت ملایم بوده و مقدار کمی از ویتامین C از دست میرود اما در روش پخت مواد غذایی با زودپز شدت حرارت و سرعت و فشار روی ماده غذایی بیشتر است و مواد غذایی بیشتری از دست میرود. در روش پخت غذا با زودپز، حرارت مرطوب (با آب) به پخت مواد غذایی کمک میکند و ممکنست مواد مغذی به طرق مختلف از دست بروند. مهمترین عامل از دست رفتن مواد مغذی به خصوص ویتامینها و موادمعدنی در جوشاندن، آبِ پخت است. اگر وقت کافی دارید، برای غذای خود و کودکتان بهترست از قابلمه (چدن، لعابی یا مسی ) استفاده کنید نه زودپز و ماکروفر

چند نکته مهم برای حفظ مواد غذایی:
موادغذایی به خصوص سبزیها را به جای قرار دادن در آب سرد و سپس حرارت دادن، به طور مستقیم وارد آب جوش کنید.
سبزیجات به پخت زیادی احتیاج ندارند پس آنها را در مرحله آخر پخت به غذا اضافه کنید.
آب حلال خوبیست و با زیاد آب ریختن در قابلمه حین پخت مواد غذایی به از دست دادن بیشتر مواد غذایی مثل ویتامین 1 B و C دامن زده میشود. وقتی کلم با مقدار کمی آب پخته میشود، 60 درصد ویتامین C خود را از دست میدهد، در حالیکه اگر در مقدار بیشتری آب طبخ شود، 70 درصد آن از بین میرود.

هر چه اندازه مواد غذایی در هنگام پخت کوچکتر باشد و سطح تماس آن با آب زیادتر باشد (یعنی بیشتر خرد شود یا برش داده شود)، مقدار کاهش مواد مغذی در آن بیشتر خواهد بود پس تا جایی که امکان دارد سبزیها را موقع پختن خیلی خُرد نکنید ( حتی اگر میشود آنها را درسته بپزید و پوستشان را جدا نکنید مثل کدو سبز، سیب زمینی و ...) .
پوست گیری سبزیها قبل از پخت نیز باعث کاهش قابل توجه مواد مغذی موجود در آنها میشود. اگر سیب زمینی با پوست پخته شود، حدود یک سوم ویتامین C خود را از دست میدهد، ولی کاهش این ویتامین در سیب زمینی پوست گرفته شده 10 درصد بیشتر است.
مدت زمان جوشاندن ماده غذایی در کاهش مواد مغذی مؤثرست. حبوبات را از 8 ساعت قبل از پخت خیس کنید تا هم نفخ آن گرفته و هم مدت زمان پخت کاهش یابد و مواد مغذی آن مثل ویتامین C بیشتر حفظ شود.

 

3070 | 17 خرداد 1395
نظر شما ثبت شد و با تایید مدیر منتشر خواهد شد.
امکان ارسال پیام در حال حاضر وجود ندارد.